Het autobedrijf is verreweg het populairst bij mensen die een auto willen aanschaffen. 84 procent verkiest het autobedrijf boven de particulier. Bovendien zijn het vooral jongeren die een auto van een particulier kopen.
Dit zijn enkele resultaten uit een recent onderzoek onder automobilisten in Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel Inzicht in opdracht van Automotive MediaVentions. Hieraan deden 1200 resondenten mee, allen in het bezit van een rijbewijs. 5 procent van hen heeft geen eigen auto. Een derde heeft zijn auto nieuw gekocht of geleaset. De rest rijdt een occasion.
Garantie
55 procent noemde de mogelijkheid om een auto in te ruilen als een belangrijke reden om bij het autobedrijf te kopen. 40 procent noemt de garantie als belangrijke reden. Dat er altijd een wettelijke garantie geldt, die onlangs bovendien is verlengd van zes naar twaalf maanden, is voor 24 procent een reden om eerder een tweedehands auto te kopen. Vooral 18 tot 34-jarigen vinden de verlengde garantieperiode interessant.
Irritaties
14 procent ergert zich aan de kwaliteit van auto-advertenties; 21 procent raakt geïrriteerd van het zelf testen en beoordelen van de auto en 39 procent noemt onderhandelen als grootste ergernis bij de aanschaf van een auto. Automotive MediaVentions beveelt verkopende partijen dan ook aan te adverteren met nettoprijzen en dit duidelijk kenbaar te maken.
Privélease
Hoewel uit een eerder onderzoek van MediaVentions al bleek dat 31 procent interesse heeft in een privé geleasete auto, is bijvoorbeeld in het oosten van het land slechts 3 procent van de auto’s privé geleaset. In het noorden en westen heeft 8 procent een privéleasecontract, in het zuiden 9 procent.
Elektrisch
Hoewel de huidige brandstofprijzen (54 procent), het goedkopere onderhoud (26 procent) en de fiscale aantrekkelijkheid (31 procent) als belangrijke drijfveren genoemd worden, staat het milieu voor de elektrische rijder op de eerste plaats: 56 procent van de respondenten zegt elektrisch te rijden, omdat dit beter is voor het milieu. Wel vindt 60 procent een elektrische auto te duur in aanschaf.
Delen
Driekwart van de autokopers zegt de auto liever niet te willen delen met anderen. Jongere respondenten (18-34 jaar) delen veel vaker hun auto (17 procent) of zijn hiertoe bereid (25 procent). Dat de auto niet altijd beschikbaar is als je hem deelt, is voor 78 procent van de niet-delers reden genoeg om er dan ook maar niet aan te beginnen.