De bereidheid om voor een elektrische auto te kiezen als volgende auto is afgenomen van 47 procent vorig jaar naar 43 procent dit jaar.

Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) onder zijn leden, de leaserijders. Voorzitter Jan van Delft ziet enkele duidelijk aanwijsbare oorzaken voor het gedaalde animo. “Allereerst is de subsidie weggevallen, nadat die was volgeboekt. Ook het afbouwen van het voordeel van de wegenbelasting leidt ertoe dat steeds meer berijders eerst eens gaan calculeren voordat ze besluiten een EV te nemen als volgende auto.”

Het dalende animo staat haaks op de beslissing van staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat om de zakelijke leasemarkt te verplichten vanaf 2025 alleen nog voor een volledig elektrische auto te kiezen. Jan van Delft: “Het animo is het sentiment van nu; de maatregel van de staatssecretaris gaat pas in 2025 in, dus we hebben nog wel wat tijd te overbruggen. We vertrouwen er dan ook op dat er flankerende maatregelen genomen zullen worden die de keuze voor de EV toch weer aantrekkelijk maken.”

Occasions

De zakelijk gereden EV’s worden vaak gezien als het reservoir waaruit particulieren putten wanneer het leasecontract eenmaal is verstreken. Daarbij doen zich twee problemen voor. Ten eerste het fenomeen dat veel elektrische auto’s die in Nederland worden ingezet naar het buitenland verdwijnen. In een Europese markt is dat lastig te voorkomen. Jan van Delft: “Je kunt voorwaarden stellen aan het verlenen van subsidies. Dat heeft de VZR ook gesuggereerd, naar analogie van de premie A- en B-woningen die je vroeger had. Je kon dan met subsidie een woning kopen als je die de eerste vijf jaar niet zou doorverkopen. Wij maken ons er sterk voor dat dat voordeel niet alleen voor de eerste gebruiker geldt, maar ook voor de tweede, of dat nu in lease is of in eigendom. Dat probleem is inmiddels in Den Haag wel geland.”

Laadpalen

En dan is er nog de laadinfrastructuur die achterblijft bij de vraag. Jan van Delft: “We zijn al het land met de meeste laadpunten in de wereld. En hoewel er al op verschillende plekken laadpleinen aan het ontstaan zijn, willen wij ook de mogelijkheid benadrukken om lantaarnpalen te gebruiken als laadpunten. Daarvan zijn er genoeg, er loop al stroom naartoe en de eerste proeven hiermee zijn dan ook veelbelovend.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 december 2024
IBIS onthult thema voor 2025
9 december 2024
Motorhuis voegt KGM en Isuzu toe
9 december 2024
RDW verhuist keuringslocaties Heerenveen en Groningen naar Drachten
9 december 2024
AutoProfijt in de steigers
6 december 2024
RDW-tarieven stijgen met 1,95 procent
6 december 2024
BOVAG vernieuwt kwaliteitsnormen schadeherstel
Meest bekeken berichten
Recente reacties