Hoewel het animo voor de aanschaf van een EV misschien dalende is, zoals VZR uit eigen onderzoek constateerde, ligt het aantal nieuw geregistreerde EV’s in het eerste halfjaar van 2022 82,9 procent hoger dan in dezelfde periode in 2021. In totaal zijn er dit jaar tot en met juni 29.531 EV’s geregistreerd.
Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. De groei is volgens de organisaties mede te danken aan het extra budget voor de particuliere aanschafsubsidie in 2022 en de introductie van steeds meer betaalbare elektrische personenauto’s. De organisaties pleiten ervoor om de stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden ook na 2025 te verlengen.
Het aandeel elektrisch in de nieuwverkopen van personenauto’s ligt in het eerste half jaar van 2022 op 19,2 procent. In 2021 bedroeg het aandeel in de eerste zes maanden nog 9,9 procent. Het aandeel particulier (inclusief private lease) lag eind juni op 47,81 procent, tegenover 26,3 procent in 2021.
Hybride
Niet alleen vol elektrische auto’s zijn in trek. Ook kiezen automobilisten vaker voor een nieuwe hybride of plug-in hybride (PHEV). Deze modellen zijn dankzij hun elektrische ondersteuning in de praktijk een stuk zuiniger, waardoor flink op brandstofkosten kan worden bespaard en de COշ-uitstoot omlaag gaat. Dit jaar zijn er in de eerste zes maanden in totaal 18.731 PHEV’s geregistreerd tegenover 15.926 in dezelfde periode in 2021 (+17,6 procent). Het aantal registraties van hybrides is in het eerste halfjaar van 2022 met 24 procent gestegen naar 16.648 ten opzichte van 13.392 in 2021.
Volgens RAI Vereniging en BOVAG is de hybride en plug-in hybride aandrijftechnologie in de transitie naar zero emissie wegvervoer van belang om COշ besparing voor een zo groot mogelijke groep automobilisten binnen handbereik te brengen. De auto-industrie investeert momenteel miljarden euro’s om naast volledig elektrisch, ook een breed assortiment van andere schone zuinige aandrijftechnologieën te ontwikkelen.
Subsidie
Voor dit jaar is de subsidiepot leeg en moeten particulieren wachten tot 2 januari 2023 voordat zij weer in aanmerking komen voor een subsidie op een nieuwe elektrische auto. Een gemiste kans, stellen RAI Vereniging en BOVAG, die liever zouden zien dat het subsidiebudget voor volgend jaar naar voren wordt gehaald.
De inzet van fiscale stimuleringsmaatregelen zijn nu tot eind 2025 voorzien. BOVAG en RAI Vereniging dringen erop aan om ook na 2025 de markt voor particuliere en zakelijke elektrische auto’s te blijven stimuleren. Hierdoor ontwikkelt de markt voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s zich sneller en brengt het ons dichterbij de klimaatdoelen.