De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat de prijzen van tweedehands auto’s nu meestal alle onvermijdbare kosten bevatten. Ook de informatie over de rechten van consumenten op garantie is sterk verbeterd. Door deze verbeteringen ziet de ACM nu geen aanleiding om verder op te treden.

De ACM stelt dat het erin is geslaagd om de prijsvermelding van tweedehands auto’s transparanter te maken. Bernadette van Buchem, directeur consumenten: “Autohandelaren en verkoopportals zijn zich nu beter bewust van de regels voor prijsvermelding. Uitgangspunt is dat de consument de auto moet kunnen meenemen voor de prijs in de advertentie. We zien een grote verbetering.”

Onduidelijkheden

De ACM had eerder geconstateerd dat het bij tweedehands auto’s vaak onduidelijk is wat de consument precies krijgt voor de prijs die wordt vermeld. De regels bepalen dat alle kosten die de consument moet betalen in de prijs zitten. Ook de informatie over de garantie was vaak onjuist en onvolledig. Bij de aanpak van deze problemen heeft de ACM diverse partijen betrokken: de autohandelaren en hun organisatie Bovag , de dataleveranciers (bedrijven die systemen aanbieden waarmee autohandelaren hun voorraad beheren en hun online advertenties opmaken) en de autoportals waarop de advertenties verschijnen. De ACM heeft deze partijen gewezen op hun rol bij het naleven van de regels. Nadat de ACM in april de regels in een brief heeft toegelicht, hebben de bedrijven zaken aangepast. De ACM roept de autobedrijven, hun organisaties en de portals op om ervoor te zorgen dat ook de laatste stappen worden gezet in het belang van consumenten. De ACM zal de advertentieprijzen van tweedehands auto’s blijven monitoren.

Eerdere onderzoeken

De ACM zet zich in voor duidelijke tarieven en voorwaarden, zoals bij nieuwe en tweedehands auto’s. Zo werd in 2017 een onderzoek gedaan naar de bandenbranche en in 2016 naar de prijzen van nieuwe auto’s.  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties