De impact van de sociale media op de maatschappij is momenteel veel in het nieuws, van app-verslaving onder jongeren tot app-ongevallen in het verkeer. Autobedrijven gebruiken de sociale media zakelijk gezien slechts beperkt.
Iedereen maakt in meer of mindere mate wel gebruik van de sociale media, of het nu gaat om Facebook, Twitter of Youtube. Zakelijk is Linkedin natuurlijk een belangrijke speler. Hoe het gebruik ervan precies uitpakt in onze sector is onderwerp van een kleine enquête door Aftersales Magazine en Autosociaal. De resultaten laten zien dat er eerste stappen gezet worden, maar dat er nog veel te winnen is. Zo geeft een op de drie aan nooit sociale media te gebruiken voor communicatie over het occasionaanbod. En dat terwijl 95 procent er wel mee communiceert over het bedrijf. De groep die dat hooguit wekelijks doet is wel veruit het grootst.
Aftersales
Zoomen we in op de werkplaatsactiviteiten dan wordt het beeld al iets beter dan voor de occasions. De groep die dagelijks communiceert via de sociale media is echter even groot. Dat er minder vaak nee geantwoord is komt volledig ten goede van de categorieën maandelijks en wekelijks. Facebook is veruit het populairste kanaal, gevolgd door Linkedin en Twitter. Opvallend is dat ook hier Whatsapp best hoog scoort onder de ja-stemmers.