De gemiddelde dealervestiging draaide over de eerste helft van dit jaar een rendement van 1,12 procent. Dat is marginaal beter dan de 1,08 procent in het eerste halfjaar van 2017. Dit noopt autodealers nog meer werk te maken van hun occasionverkoop en daarnaast nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.

De cijfers zijn afkomstig uit de branchebarometer die Bovag Autodealers op gezette tijden deelt met zijn leden. Bovag noemt hogere loonkosten in de werkplaats door krapte op de arbeidsmarkt als een belangrijke oorzaak van het slechte rendement.

Aftersales

Het besef dat de autodealer het niet alleen moet hebben van de verkoop van nieuwe auto’s is inmiddels wel doorgedrongen. Teken aan de wand is dat ook het resultaat van de werkplaats is gedaald, en wel met 0,3 procentpunt. Ook de absorptieratio (de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekken) nam af tot 79,6 procent, aldus de branchebarometer. Bovag noemt als oorzaak hiervan de stijging van de gemiddelde loonkosten van monteurs met 6,8 procent en van indirecte medewerkers met 3,2 procent. Bovendien daalde de prognose voor het aantal gefactureerde uren per monteur met 0,4 procent naar 1298.

Occasionverkoop

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers: “Het volume en de resultaten uit de occasionverkoop moeten nog belangrijker worden voor elke autodealer.” Want hoewel er in het eerste halfjaar van 2018 bijna 11 procent meer nieuwe auto’s zijn verkocht, daalt de marge daarop nog altijd, terwijl de gemiddelde verkoopprijs van occasions met 3,5 procent toenam en de omloopsnelheid van gebruikte auto’s 21,5 procent hoger lag.

Nieuwe verdienmodellen

“Daarnaast blijft het pure noodzaak nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, bijvoorbeeld door diversificatie met leasing, verhuur en schadeherstel. Het klassieke verdienmodel met een dominante positie voor de verkoop van nieuwe auto’s is eindig en de toenemende technische complexiteit vergt steeds meer procesoptimalisatie, zowel door dealers als fabrikanten en importeurs. De krapte op de arbeidsmarkt vertaalt zich bovendien in hogere lonen voor technisch personeel. Omdat we de klant willen blijven bedienen, betalen we graag goed voor goed personeel, maar het trekt wel direct een wissel op de financiële resultaten.”  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
19 november 2025
Indoor navigatie voor Hyundai
19 november 2025
Schadegarant op de bres voor gebruikte delen
19 november 2025
Omzet Enterprise met miljard dollar gegroeid
19 november 2025
0W-16 motorolie Eurol voor Renault en Dacia
19 november 2025
Legaal upgraden naar led
19 november 2025
Equip Auto, een feest voor de profs
Meest bekeken berichten
Recente reacties