Op een nog te bepalen moment later dit jaar gaat Autoscout24 in Nederland zijn online tool Prijscheck opnieuw introduceren. Belangrijk verschil met de vorige versie is dat eerst autobedrijven kunnen kennismaken en pas in tweede instantie consumenten.

Countrymanager Gómez y Maseland zegt dat de herintroductie “met meer beleid” gepaard zal gaan.  Zo wordt op klantenevents tekst en uitleg gegeven. Ook zijn de kleuren en labels aangepast: de kleur rood en de term ’te duur’ zijn geschrapt. Voortaan worden alleen drie kleuren groen gebruikt en twee grijstinten. “We lanceren eerst bij het autobedrijf, zodat men de tijd krijgt om te wennen aan de systematiek. Daarna pas lanceren we de Prijscheck voor consumenten. Zij zoeken transparantie en willen bevestigd worden in de juistheid van hun keuze.”

Kritiek

Eind november 2017 besloot Autoscout24 de online tool twee weken na de introductie al van het web te halen – “tijdelijk”. Vanuit de branche klonk destijds scherpe kritiek op de tool, die koper én verkoper aan de hand van 72 criteria informeerde of een occasion duur, goedkoop of marktconform was geprijsd. De transparantie zou zowel de aanbieder als de eindklant ten goede moeten komen. Bovag-leden vonden echter dat onvoldoende duidelijk was hoe Autoscout24 bepaalde welk label een auto kreeg. Ook met de uitkomsten van de Prijscheck waren veel Bovag-leden het niet eens.

Machine learning

De ‘2.0-versie’ van de tool analyseert door middel van machine learning meer dan tien miljoen statistieken van een auto. Dit moet zorgen voor nog meer detailinformatie en transparantie over de verkoopprijs, zegt Gómez y Maseland: “Wereldwijd maken steeds meer bedrijven efficiënt gebruik van data, om sneller en nauwkeuriger beslissingen te kunnen nemen. Ook wij spelen met deze tool in op die behoefte.”

Elektrische auto’s

Een andere trend die (ook) bij Autoscout24 zichtbaar wordt, is het groeiende aanbod van elektrische auto’s. Gemiddeld waren dat er 7748 in 2018, wat 43 procent meer is dan in 2017 (gemiddeld 5416). Aan de andere kant van het spectrum worden dieselauto’s minder aantrekkelijk als gevolg van publiciteit rond dieselgate, milieuzones en extra (fijnstof)toeslag. Overigens bleek in mei 2018 uit onderzoek (1021 respondenten) in opdracht van de portal dat 17 procent van de Nederlanders nog zou nadenken over de aanschaf van een dieselauto.

Mobiel verkeer

De afgelopen jaren is het mobiele verkeer op AutoScout24 exponentieel gegroeid. Met dank aan de inmiddels ruim 2.6 miljoen keer gedownloade app kwam in 2018 tachtig procent van de website- en appbezoekers binnen via mobiel (2015: 58 procent). Gómez y Maseland verwacht in 2019 nóg meer app-downloads en zoekopdrachten langs deze weg.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties