De sinds september jl. geldende testprocedure voor nieuwe personenauto’s – WLTP – zal een tweedeling creëren op het gebied van nieuwverkoop en restwaardes. Er ontstaan nieuwe winnaars en verliezers, voorspelt Autotelex.

Met de opvolger van de NEDC-test moet een einde komen aan het vroegere, grote gat tussen theoretische emissies en praktijkwaarden in het verkeer van alledag. De nieuwe, onder veel realistischer rij-omstandigheden tot stand gekomen voertuigdata maken volgens Autotelex alle voorliggende normen in één klap “waardeloos.”

Verbanning

Voor de impact op de markt verwijst de waardebepaler naar het Zwitserse testinstituut Empa, dat nu reeds adviseert om uitsluitend Euro 6c of Euro 6d-TEMP auto’s te kopen. Hiermee is de toon gezet en kan het snel gaan met de verbanning van alle voertuigen die zijn toegelaten op basis van een NEDC Euro 6 norm. Zo zou in Duitsland deze categorie wellicht op termijn de grote steden niet meer in mogen. Mede gelet op deze mogelijke ontwikkeling heeft autofabrikant Volvo zijn nieuwste model, de XC40 (leverbaar vanaf april 2018), laten typegoedkeuren volgens de Euro 6d-TEMP, signaleert Autotelex. “Nieuwverkopen van Euro 6 modellen zullen onder druk komen te staan als er voldoende Euro 6c- of Euro 6d-TEMP modellen voorhanden zijn. Een enorme kans voor merken die er snel mee komen, maar dramatisch voor merken die de ontwikkelingen niet snel genoeg volgen. De tweespalt zal ongekend zijn.”

Restwaarden

Ook in restwaarde zullen WLTP-auto’s “absoluut” een streepje voor hebben. Kopers schaffen behalve een voertuig ook zekerheid aan, omtrent het milieueffect. Addertje onder het gras is volgens Autotelex dat de nieuwe normen uitnodigen tot CO2-afhankelijke autoregelingen. Vooralsnog lastig te voorspellen is het effect op de brandstofsoorten. Euro 6-diesels kunnen vrij eenvoudig de WLTP-grenswaarden halen, maar bij benzine zal nieuwe, prijzige technologie nodig zijn om de deeltjesuitstoot onder controle te krijgen. Dat maakt ze duurder en kan elektrische auto’s in de kaart spelen. Aardgas kan zonder nabehandeling van de uitlaatgassen de norm halen. “Een opleving van deze brandstofsoort? Autotelex durft het niet aan, maar wie weet.”
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties