De autoverkopen zijn in het eerste halfjaar van 2017 met 16,8 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Juni kende een bescheiden plus van 5,2 procent.
Dat blijkt uit de jongste cijfers van Bovag, Rai Vereniging en RDC. In het eerste halfjaar waren het vooral de maanden januari (+26,1 procent), maart (+21,9 procent) en mei (+26,1 procent) die de verkopen hebben aangejaagd, maar ook februari (+13,9 procent), april (+5,6 procent) en juni (+5,2 procent) droegen bij aan de dikke plus voor 2017.
Volkswagen best verkocht
Volkswagen bleef Renault nipt voor als best verkochte merk in het eerste halfjaar: 23.802 tegenover 21.353 stuks, maar de plus van Renault ten opzichte van dezelfde periode in 2016 was wel veel groter: 31,7 procent voor Renault, terwijl de verkopen van Volkswagen ‘slechts’ met 12,4 procent toenamen.
Het marktaandeel van Volkswagen daalde dan ook iets: van 10,9 procent tot 10,5 procent. Het marktaandeel van Renault steeg van 8,4 procent tot 9,4 procent. Opel is derde, met ook een gestegen verkoop die boven het gemiddelde uitkomt: 22,1 procent en komt daarmee op een marktaandeel van 8,4 procent (was 8,1 procent na het eerste halfjaar in 2016).
Clio best verkochte model
Renault had met de Clio het best verkochte model in huis. Daarvan werden in het eerste halfjaar van 2017 6045 exemplaren verkocht, waarmee de auto een marktaandeel heeft van 2,7 procent. Van de VW Golf gingen er 5759 de showroom uit. Daarmee heeft de Golf een marktaandeel van 2,5 procent in de autoverkopen van het eerste halfjaar. De VW Up! neemt de derde plaats in met een verkoop van 5672 stuks en een marktaandeel van eveneens 2,5 procent.