Op 13 en 14 november was een deel van de Jaarbeurs in Utrecht ingericht voor aan carwash gerelateerde bedrijven, als onderdeel van de bredere mobiliteitsbeurs Mobility Energy Expo. Aftersales Magazine ging kijken.
Sander Denissen, als Nederlandse vertegenwoordiger van het Duitse Christ Wash Systems, ziet de beurs vooral als een relatie-evenement. Een nieuw product komt pas in 2025 uit. De afgelopen tijd heeft Christ zijn inspanningen vooral gericht op het doorvoeren van een nieuw design over de hele productlijn. “Je kunt nu direct zien dat een machine van Christ is. Je ziet het bijvoorbeeld aan de lichtbalken op de stofzuigerzuil.”
De nieuwe machine die vanaf 1 januari 2025 beschikbaar is, is de Big Bertha, als laatste toevoeging in de lijn die verder bestaat uit de Cadis, de Vega en de Alpha. Hoewel de naam doet vermoeden dat het om een truckwashmachine gaat, is dat niet het geval. “Specifiek voor trucks hebben we de Nova. Ook die heeft vorig jaar een nieuw design gekregen. De Big Bertha is feitelijk de vervanger van de meest uitgebreide machines voor personenauto’s. Voor het autobedrijf blijft de Cadis onze meest geleverde machine. Die is wat scherper geprijsd. De opties zijn beperkt; het is een machine zonder toeters en bellen. Autobedrijven die de machine ook commercieel inzetten, komen al gauw uit bij de Alpha. Ook de Big Bertha is met name interessant voor bedrijven die de machine commercieel inzetten.”
Betaalsysteem
Wie zijn wasinstallatie commercieel inzet, wil daar uiteraard het maximale uit halen. Zes jaar geleden gestart met een pilot in Leuven biedt het Belgische Tracs Systems met PayWashGo inmiddels ook een handvol Nederlandse klanten een alles-in-een-oplossing, meer dan alleen een betaaloplossing. Steven Reynders: “Je wil de klant leren kennen. Je wil hem eerder terug laten komen naar de carwash, stimuleren de volgende keer een beter programma te nemen… Daarvoor hebben wij een pakket gemaakt dat de klant beter in kaart brengt. We hebben daar meteen een heel boekhoudpakket aan gekoppeld, die de automatische facturatie doet. We willen alles rondom het betalen voor de carwash zo eenvoudig en handelingsvrij mogelijk maken, zodat de ondernemer zich kan bezighouden met hoe hij zijn carwash zo goed mogelijk kan promoten.”
One-stop-shop
Sinds Alliance Automotive Group Benelux in 2023 Allcos overname, specialist in reinigingsmiddelen voor de autobranche, onder andere van Kenotek, kan het autobedrijf met een wasgelegenheid ook bij PartsPoint terecht voor carwashproducten. Om die reden was ook PartsPoint aanwezig op de beurs. Carwashspecialist Scott Klaassen: “Behalve Kenotek heeft PartsPoint een heel breed productaanbod, om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen. Na een overname zie je altijd even een dip in de verkopen. Klanten zijn hun vaste leverancier kwijt en vragen zich af hoe het nu verder gaat. Binnen PartsPoint hadden we alles vrij snel op de rit en zagen we al snel een stijgende lijn in de verkopen. We zijn natuurlijk een bekende naam en we hebben een goed distributiekanaal. We leveren ook auto-onderdelen aan autobedrijven en kunnen nu ook de chemie voor de carwash meeleveren, waarmee we ons steeds meer ontwikkelen richting een one-stop-shop.”
Service
De Spaanse fabrikant van carwashmachines Istobal nam eerder dit jaar Eenzet Carwash over, dat tot dan toe Istobal in Nederland vertegenwoordigde. Behalve dat eigenaar Mark Jacobs er weg is gegaan, is de organisatie vrijwel ongewijzigd. Erik Mekelenkamp is in zijn nieuwe rol als algemeen directeur van Istobal Nederland dan ook een vertrouwd gezicht op de beursvloer. “Istobal wilde zijn eigen vestiging in Nederland. Bij deals met grote oliemaatschappijen gaat het al gauw om Europese deals en dan is het handig als je in die landen zelf aanwezig bent.”
Opvallend aan de stand van Istobal is dat er geen machine te zien is. Dat is een bewuste keuze, legt Erik Mekelenkamp uit. “Service is een van onze belangrijkste pijlers en dat blijft ook zo. We denken mee in het voortraject, over constructie, over vergunningen.”
Istobal verzorgt carwash aan verschillende bedrijven, van onafhankelijk autobedrijf en schadeherstelbedrijf tot aan tankstation en wasstraat. Erik Mekelenkamp: “En we verzorgen alle treinwasinstallaties voor NS, maar de groei zit hem vooral bij autobedrijven en schadeherstelbedrijven. Die komen er steeds meer achter dat het toch wel slim is om zelf een rollover te hebben.”
Onbemand
In de retail vind je steeds meer onbemande concepten; er zijn al Albert Heijn-winkels waar geen bemande kassa meer te vinden is. Erik Mekelenkamp: “Die trend zie je terug in de carwashbranche. Verschillende bedrijven zijn al aan het kijken hoe ze hun rolloverconcept onbemand kunnen maken. En dat kan.”
Erik Mekelenkamp kan als voortrekker op dat gebied worden gezien, omdat hij in het verleden, werkzaam bij Shell, in Delft een van de eerste onbemande rollovers neerzette. “Ik denk dat onbemand wassen alleen maar verder oprukt. Een bedrijf dat je daar alles over kan vertellen staat hiernaast op de beurs: Basic Wash. Ik noem dat niet alleen omdat mijn zoon dat toevallig heeft opgericht. Wij hebben ooit gekeken hoe je carwash technisch onbemand kunt maken; de volgende fase is dat bedrijven als Basic Wash kijken hoe ze een netwerk opzetten van onbemande carwashlocaties.”
Thom Mekelenkamp startte Basic Wash anderhalf jaar geleden met een compagnon bij wijze van afstudeeropdracht. Ze ontwierpen zelf de software die het ondernemers mogelijk maakt de carwash geheel zonder personeel te laten draaien. “We faciliteren alles rondom de carwash. Er zijn genoeg ondernemers die wel een locatie willen exploiteren, maar daar zelf niet aanwezig willen zijn. Klanten op hun beurt zijn er ook genoeg die liever geen contact hebben bij de carwash. We zetten in op regelmatigheid en bieden abonnementen aan, zodat klanten voor een vast bedrag onbeperkt kunnen wassen. Voor klanten maken we het makkelijk om in ons netwerk een onbemand carwashstation te vinden en voor ondernemers zorgen wij dat ze meer omzet uit wassen halen, onder meer door het afsluiten van grootzakelijke contracten.”
Starten
Laatste stop is Mohanlal XL, de onderneming van Ravi Ryan Mohanlal die inmiddels vijf carwashlocaties in Nederland exploiteert en daarvoor ook bedrijfskundig advies biedt én financiering. “We hebben zeven, acht aanmeldingen van ondernemers die graag met ons in zee willen en waar we nu een shifting uit gaan maken. Banken zijn terughoudend met het verstrekken van kredieten. Onze kracht zit in onze consultancy. We kunnen een onderneming lanceren, we staan borg en we kunnen de onderneming tot 70 procent financieren, tot een maximum van 1 miljoen euro, inclusief realisatie, ICT-systemen, kassa’s, beheer van website, camera’s, waspassen… Een compleet pakket om een onderneming in carwash te kunnen starten.”