De registraties van nieuwe personenwagens in de EU lagen in de eerste helft van 2020 op een aanzienlijk lager niveau dan in dezelfde periode vorig jaar: ?38.1%. Enigszins hoopgevend is dat de maand juni een verval kende van ‘slechts’ 22.3%.
De junicijfers van Acea komen uit op een totaal van 949.722 voertuigen; juni 2019 was goed voor 1.222.942 registraties. Hoewel de dealervestigingen na de maatregelen van overheden tegen corona weer massaal openden, kon de vraag vorige maand niet voor de volle honderd procent herstellen. Frankrijk wist zich als enige EU-land te handhaven met de autoverkoop, getuige de 1,2% groei. Die positieve uitzondering is echter sterk te danken aan nieuwe stimuleringsmaatregelen die de overheid startte om de verkoop van schone voertuigen te stimuleren. Alle andere grote afzetmarkten moesten het zonder dit soort ingrepen van bovenaf doen, wat direct te zien is aan de resultaten in juni: -36,7% in Spanje, -32,3% in Duitsland en -23,1% in Italië.
Eerste helft
Kijkend naar de eerste helft van 2020 komen de EU-registraties uit op een gemiddelde daling van 38,1%. Vier opeenvolgende maanden van niet eerder vertoonde afzetdaling eisten hun tol, meldt Acea. Dealers in Spanje incasseerden de sterkste min (50,9%), gevolgd door hun collega’s in Italië (-46,1%), Frankrijk (-38.6%) en Duitsland (-34.5%). In ons land kwamen de juniregistraties uit op 24.926 exemplaren, een afname van 39,2% ten opzichte van de 41.026 in juni 2019. De eerste helft van het jaar eindigde in Nederland met 158.161 eenheden, wat bijna dertig procent minder is dan 2019. (225.779 voertuigen).