In het rijtje van ’s werelds meest rendabele autofabrikanten blijft de koppositie in handen van BMW. Blijkens onderzoek door Ernst & Young (E&Y) heeft in het eerste halfjaar van 2017 geen enkel ander concern financieel zo goed gepresteerd.

Op een omzet van ruim 49 miljard euro bleef na zes maanden 5,5 miljard euro over als operationele winst, oftewel een marge van 11,3 procent. BMW weet zich op het erepodium gevolgd door Suzuki (10,3 procent) en Daimler (9,7 procent). Volkswagen noteerde in de eerste jaarhelft van 2017 de hoogste winst van alle autobouwers wereldwijd: 8,9 miljard euro. Daarmee was het echter niet de partij met de meeste verkochte voertuigen, want die titel gaat naar Toyota.

China

Internationaal gezien is vooral China een belangrijke afzetmarkt. De groei was er het eerste halfjaar bovengemiddeld. Samen verkopen BMW, Daimler en VW blijkens de marktanalyse elke derde nieuwe auto in China. Het hoogste scoort VW (37 procent van alle afzet komt inmiddels op het conto van Chinese kopers). Dat brengt volgens E&Y echter het risico van een te grote afhankelijkheid met zich mee. Met name toekomstige eisen op het gebied van elektromobiliteit, in combinatie met alle actuele dieselproblemen, kunnen nog een stevige uitdaging worden, aldus het adviesbureau.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 augustus 2025
Mijlpaal: 10 miljoen auto’s in Nederlands wagenpark
18 augustus 2025
VZR hekelt bijtellingsplan voor werkgevers
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
Meest bekeken berichten
Recente reacties