Met de ondertekening van een duurzaamheidsconvenant wil de dealerorganisatie van BMW en Mini niet alleen invulling geven aan zijn duurzaamheidsstrategie, maar duurzaamheid ook voor de klant in de showroom geloofwaardig en tastbaar maken.
Door de ondertekening committeert elke BMW- en Mini-vestiging zich aan zes duurzaamheidsdoelen:
- Erkend Duurzaam Plus gecertificeerd per 2021;
- Gebruik van uitsluitend 100 procent groene stroom en minimaal CO2-gecompenseerd gas per 2021;
- Elke nieuwe, elektrische BMW of Mini is volledig opgeladen met 100 procent groene stroom bij aflevering aan de klant (indien de capaciteit dit toelaat);
- Het proactief informeren van de klant en relaties over de duurzame prestaties van BMW Group en de eigen organisatie;
- Het aanbieden van elektrisch vervangend vervoer;
- Het jaarlijks deelnemen of opzetten van een maatschappelijk verantwoord initiatief.
Jaarlijks worden alle vestigingen op deze punten beoordeeld en waar mogelijk bijgestuurd.
Eerste stap
Namens BMW Group Nederland was Stefanie Wurst bij de ondertekening van het convenant in München aanwezig. “Ik respecteer onze dealers enorm”, zegt Stefanie Wurst. “Zij zijn ondernemers, nemen risico’s en leveren een bijdrage aan de samenleving. Ze nemen duurzaamheid heel serieus en begrijpen het belang van de duurzaamheidsstrategie van BMW Group. Met de ondertekening van de Dealer Duurzaamheidsconvenant, kunnen wij samen met hen onze strategische koers naar duurzame mobiliteit in de toekomst voortzetten. Dit is bovendien een eerste stap, wat volgt zijn diverse duurzaamheidstrainingen die de verkopers helpen dit belangrijke thema aan de klant uit te leggen.”
Recycling
Voor BMW als groep is het doel 50 procent reductie van wereldwijde CO2-emissie gedurende de gebruiksfase in 2030 en meer dan 40 procent reductie van CO2-emissie gedurende de gehele levenscyclus. Daarnaast streeft BMW Group ernaar om het aandeel van gerecyclede materialen in haar auto’s aanzienlijk te verhogen. Gemiddeld bestaan auto’s nu voor circa 30 procent uit gerecyclede en herbruikbare materialen. BMW Group wil dit aandeel vergroten tot 50 procent.