In naam was de Brusselse vakbeurs Autotechnica, schuine streep Service Station, ook een beurs voor tankshop en carwash, maar in hal 5 stonden voornamelijk equipmentbedrijven en slechts weinig bedrijven uit de carwashbranche. Onder de desondanks opvallende aanwezigen was Pro-Wash, dat het zelf wassen nadrukkelijk promoot.
Steeds meer carwashbedrijven investeren behalve in een rollover of wasstraat ook in wasboxen. Er is namelijk nog altijd een groot aandeel van auto-eigenaren die de machines niet vertrouwen, of voor het detail toch liever zelf de auto wassen. Pro-Wash bouwt daarvoor al ruim dertig jaar in eigen werkplaats zijn eigen wasboxen. Eind 2015 introduceerde Pro-Wash een self-washconcept, dat nu met twee extra stappen is uitgebreid.
Toegevoegd aan de voorkant van het wasproces in de wasbox is een bewerking met intensieve shampoo, waarmee de auto wordt beneveld onder lage druk, met een extra krachtig product om hardnekkig vuil te verwijderen. Aan het eind van het wasproces is een hoogglans lakbescherming toegevoegd, Protect Shine geheten, dat een extra bescherming biedt en tevens een reparatie-effect heeft, waardoor oneffenheden in de lak verdwijnen.
Ook aanwezig als actieve speler op de markt voor selfwashes is het Duitse Ehrle, in België gedistribueerd door Vandotec. Met zijn Smartwash-apparaten is Ehrle een gekende leverancier voor de apparatuur voor wasboxen.
Smart is zeker ook de nieuwe rollover SmartCare van Washtec, die de ondernemer overal en altijd toegang biedt tot zijn wasinstallatie. Vanaf afstand zijn gemakkelijk alle instellingen te controleren en aan te passen wat betreft chemieverbruik of -dosering, prijsinstellingen en wasprogramma’s.
Slim aan de machine is onder andere dat de dosering van de chemie is aangepast aan het wasproces. Bovendien worden de chemicaliën dankzij een vulpeilindicatie automatisch gecontroleerd en op tijd bijbesteld, zodat er nooit een tekort aan chemieproducten ontstaat.
Nederlanders geen fervente autowassers
Of het nu gaat om zelf wassen, of het exploiteren van een rollover dan wel wasstraat, voor ondernemers in de carwashbranche is er nog een wereld te winnen. Veel Nederlandse automobilisten wassen namelijk nooit (21 procent) of slechts eens in de paar maanden (43 procent) de auto. Toch vindt 64 procent een schone auto wel belangrijk.
Slechts 7 procent van de Nederlanders maakt de buitenkant van de auto ongeveer één keer per week of vaker schoon. Ongeveer een kwart (28 procent) vindt het leuk om zelf de auto te wassen. Een en ander blijkt uit onderzoek van online verzekeraar Allianz Direct.
Interieur
Het interieur krijgt meer aandacht van de automobilisten. 46 procent ruimt bonnetjes, blikjes, wikkels van snoep en andere rommel eens in de paar maanden op en geeft zijn of haar bolide ook aan de binnenkant een schoonmaakbeurt. 27 procent doet dit zelfs één keer per maand. 62 procent maakt de auto van binnen het liefst zelf schoon in plaats van gebruik te maken van een service.
Zelf wassen of wasstraat
Voor 47 procent van de mensen die de auto zelf wassen, is de voornaamste reden om dat te doen wanneer de auto zichtbaar vies is. Voor mensen die door de wasstraat rijden is dat zelfs 63 procent.
Ook tijd speelt een belangrijke rol. Van de mensen die zelf wassen doet 43 procent dit wanneer daar tijd voor is. Bij mensen die gebruikmaken van de wasstraat is dat maar 27 procent. 10 procent heeft een vast moment voor een bezoek aan de wasstraat; 9 procent heeft een vast moment om zelf de auto te wassen.
Andermans auto
Een andere, opmerkelijke uitkomst uit het onderzoek van Allianz Direct is dat de helft van de Nederlandse automobilisten liever niet in andermans auto stapt als deze rommelig of vies is. 40 procent denkt zelfs dat mensen met slordige auto’s over het algemeen zelf ook slordig zijn.
Foto boven: Prominent aanwezig op Autotechnica/Service Station: Pro-Wash, dat onder meer twee extra stappen presenteerde voor zijn eigen wasboxconcept.