Op de vervangingsmarkt houdt de groei van all season onverminderd aan. Als liefhebber van dynamisch autorijden ben ik nog steeds niet de grootste fan. Met name in de grotere inchmaten vind ik all season geen overtuigend weggedrag bieden.

Bij warm weer merk je dat een auto met een hoog ledig gewicht op een rotonde gaat glijden over de vooras. Maar een volumemodel uit het A- of B-segment is er prima mee bediend. Iemand die hooguit tienduizend kilometer per jaar rijdt durf ik ze met een gerust hart te adviseren. Kilometervreters met zestigduizend per jaar zet ik uiteraard wel op dubbele sets. Dit soort rijders weet trouwens over het algemeen zelf heel goed dat ze beter af zijn met zomer- en winterbanden.

Standaard adviseren we Michelin of Continental als het puur gaat om kwaliteit. Uiteraard ligt er een plan B voor degenen met een minder gevulde portemonnee. Klanten die voor nieuwe banden gaan webwinkelen hebben we zo goed als niet. Om die paar euro te kunnen besparen, moeten ze elders nóg een afspraak plannen. Nee, dan is een combinatie met de onderhoudsbeurt heel wat praktischer. Circa tien procent van onze relaties is autoliefhebber en weet exact welk merk en type band eronder moet. Het verschil in wegligging tussen een Alpin 5 en een Conti TS 850 kunnen ze je haarfijn vertellen. Maar het overgrote deel is gewoon op zoek naar de ideale combinatie: betaalbaar én goed. Wij zijn hun kompas. Voor die klantcategorie heb ik meestal Vredestein achter de hand. Maar ook Viking zet voor een low-budgetproduct best een nette band in de markt. Heel soms is voor ons advies de voorraad bij de grossier leidend. Moet het vandaag klaar en ligt de band van voorkeur niet in het magazijn, dan is er altijd wel een alternatief met afdoende specificaties.

Zwarte stalen velgen

Van de 350 vierkante meter bovenverdieping reserveren we er honderdvijftig voor opslag van banden. Er is ruimte voor zo’n tweehonderd setjes. Voor montage en opslag rekenen we veertig euro per wisselmoment, voor losse banden en wielen geldt een toeslag. Dat er mensen zijn die hun auto zes maanden op zwarte stalen velgen laten staan – ‘in de winter is het vroeg donker en worden ze snel vuil’ – vind ik als echte automan moeilijk te begrijpen. Tot en met zeventien inch is er heel aardig ogend niet-origineel lichtmetaal te koop. Uiteraard heb ik makkelijker praten, in mijn positie zo dicht bij het vuur. Maar dan nog: zes maanden met plastic wieldoppen – het klinkt bijna als een veroordeling.

Zowel op de begane grond als op de verdieping staan sets voor montage en balanceren. Momenteel staan er geen investeringen op dit vlak gepland, ik ben technisch en wat afschrijving betreft redelijk bij. Afbrekende ventielen zijn tegenwoordig een zeldzaamheid, nu ze steeds kleiner worden en er meer oplettendheid is in de werkplaats. Bij vervangende TPMS-ventielen werken we standaard met Cup. Je kunt er vrijwel alle OEM-sensoren probleemloos mee kopiëren. Voor een euro of vijftig per stuk, inclusief arbeidsloon, is de klant klaar. Een veel begane slordigheid op bandengebied vind ik het vergeten van een reset. Daardoor krijgt de boordcomputer een verkeerde spanning door, volgt er een storingsmelding, moet de klant terugbellen of zelfs terugkomen. Hier alert zijn, helpt om de relatie goed te houden. Het zorgt voor een goede?band.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties