De Europese markt voor nieuwe personenauto’s is in 2024 met 0,9 procent gestegen, zo blijkt uit nieuwe gegevens van Jato Dynamics. Ondanks deze kleine stijging was 2024 het vijfde opeenvolgende jaar waarin de groei lager was dan in de jaren vóór de Covid-pandemie.
“Alles bij elkaar opgeteld, met alle uitdagingen waarmee de Europese automotive industrie geconfronteerd wordt, zijn de resultaten over 2024 nog niet zo negatief”, aldus analyst Felipe Munoz namens Jato. “Aan de andere kant zou je van elke andere industrie ondertussen wel een significant herstel verwacht hebben en er is nauwelijks een aanwijzing dat de automotive industrie zal terugkeren naar de realiteit van vóór de pandemie. De hogere kosten voor voertuigen, de toenemende mate van thuiswerken, inflatiedruk op salarissen en de opkomst van nieuwe vervoersoplossingen zijn enkele redenen waarom Europeanen zijn gestopt met het kopen van nieuwe auto’s.”
Minder elektrisch
2024 was geen positief jaar voor de registraties van elektrische voertuigen (EV’s) in Europa, met een afnemende groei die al vanaf 2021 zichtbaar was, totdat die vorig jaar ineens met 1,2 procent afnam. Deze daling in registraties werd weerspiegeld in het marktaandeel van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) in Europa, die van 15,7 procent in 2023 afnam tot 15,4 procent in 2024. Volgens Jato ligt dat aan het ontbreken van duidelijkheid over de stimulering van elektrisch rijden, de hogere gemiddelde retailprijs van nieuwe auto’s en lage restwaarden, zo goed als zorgen over de laadinfrastructuur. Jato verwacht wel dat de situatie in 2025 zal verbeteren wanneer de gemiddelde prijs van een BEV in Europa blijft dalen als gevolg van de introductie van minder dure modellen door traditionele autofabrikanten.
Nederland
Internationaal gezien staat Nederland met 34,7 procent op een vierde plaats als het gaat om marktaandelen van BEV’s in de nieuwverkoop. Noorwegen voert deze lijst aan met 88 procent, gevolgd door Denemarken (51 procent) en Zweden (35 procent). Met Denemarken, België, Noorwegen en Luxemburg behoorde Nederland ook tot de vijf landen die in 2024 het meeste marktaandeel wisten te veroveren. Het tegenovergestelde was het geval in Duitsland, Ierland, Finland, Roemenië en Zweden.
Autofabrikanten
Vanuit het perspectief van de autofabrikanten veranderde er in 2024 niet heel veel in de markt voor BEV’s. De Volkswagen Group bleef de verkopen aanvoeren, met meer dan 427.000 registraties voor elektrische voertuigen, gevolgd door Tesla en Stellantis.
De markt voor full hybrid-modellen groeide in 2024 met 21 procent en alle fabrikanten die dergelijke auto’s maken (waarbij de elektromotor door de regeneratie van remenergie samenwerkt met de verbrandingsmotor), lieten in 2024 groei zien. Jator verklaart de populariteit van hybrides ten opzichte van batterij-elektrische voertuigen voornamelijk uit het beduidend gunstiger prijskaartje van een hybride.
China
Volgens cijfers van Jato kwam 21 procent van de nieuw geregistreerde personenauto’s in de EU uit fabrieken in Duitsland. Desondanks verloor Duitsland marktaandeel aan Tsjechië, dat na Spanje de derde autoproducent in de EU is. De meest opvallende trend was dat China opstoomde naar een zesde plaats in de ranglijst van landen die de meeste nieuwe voertuigen afzet in Europa. Het liet daarmee landen als het Verenigd Koninkrijk, Turkije’, Japan en Zuid-Korea achter zich. “De invloed van China in Europa groeit gestaag. Hun producten zijn zeer concurrerend, maar het valt te bezien in welke mate invoertarieven invloed hebben op die groei”, aldus Munoz.
Segmenten
Suv’s bleven ook in 2024 het best verkochte segment in Europa: 54 procent van de verkopen betrof een suv. Het best verkochte model in 2024 was de Dacia Sandero. De laatste keer dat de Volkswagen Golf de meest populaire auto was in Europa was in 2021.