Mercedes-Benz Dealer Bedrijven in Den Haag is door de autofabrikant gekozen als locatie voor zijn eerste Europese flagshipstore. Sander van Kouwen, ceo Mercedes-Benz Dealer Bedrijven B.V. (MBDB), spreekt van “een nieuwe en vooruitstrevende manier om onze klanten te benaderen.”

Het retailconcept is onderdeel van de wereldwijde marketing- en verkoopstrategie ‘Best Customer Experience‘. Daarmee moderniseert Mercedes-Benz de architectuur van zijn dealerlocaties en retailprocessen. ‘Beleving’ is het trefwoord.

Service Lobby

Het bijna twintig jaar oude MBDB-pand, onderdeel van Mercedes-Benz Nederland, was toe aan  renovatie. De logistiek en uitstraling voldeden niet langer aan de hedendaagse eisen en wensen. De lancering van het nieuwe retailconcept kwam dan ook op het juiste moment. Alle kernelementen van de nieuwe merkprofilering, inclusief de nieuwe processen op het gebied van verkoop en service, zijn consequent doorgevoerd. Bij de totstandkoming is vooral gekeken naar de weg die een klant in een dealerbedrijf aflegt. Hierdoor konden domeinen worden benoemd zoals de Welcome Area, de Consulting Area en de Service Lobby. Dit met als doel de dienstverlening naadloos te laten aansluiten op de wensen. Digitale hulpmiddelen zorgen dat klanten en geïnteresseerden de voertuigen virtueel en in het echt kunnen ervaren.

Media-interfaces

De entree is vormgegeven als persoonlijk welkomstgedeelte. De begroeting en het eerste informele klantgesprek vinden plaats aan statafels. De traditionele inrichting met bureaus is verleden tijd. Medewerkers in de showroom maken naar behoefte gebruik van media-interfaces en mobiele apparaten. Voor nader overleg zijn loungegedeelten ingericht. Ook een special vertrek voor de overhandiging van auto’s ontbreekt niet. Direct daarnaast is een showroom voor bestelwagens gesitueerd. Op de eerste verdieping is het AMG Performance Center gehuisvest. Een tweede trap met hellingbaan leidt omhoog naar de showroom voor occasions. De verdiepingen worden verbonden door een glazen lift. Voor de bestelwagens is een aparte showroom gesitueerd.

Werkplaats

Rondom is het gebouw voorzien van een grote luifel, die alle gebouwdelen met elkaar verbindt. Boven de entree naar de showroom en de werkplaats stulpt het nieuwe dak extra ver uit, waardoor klanten een beschutte plek hebben om hun auto bij de werkplaats af te leveren en over te stappen in een vervangend voertuig. Het nieuwe retailconcept is een wereldwijd initiatief en wordt nu fasegewijs uitgerold. De eerste verkooppunten in Azië en Duitsland zijn inmiddels omgebouwd. In Nederland is de aanpak al deels zichtbaar bij Rüttchen in Den Bosch en Wensink in Arnhem. Binnenkort volgt Smeets Autogroep in Venlo.
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties