Over de vraag wie gerechtigd is om garantiewerk aan Citroëns uit te voeren, ligt Autobedrijf Jansen uit Arnhem sinds kort in de clinch met de merkimporteur. De circa 2500 klanten ontvingen eind juli eerst een brief van Citroën Nederland en twee dagen later een van het Arnhemse autobedrijf.

De importeur schrijft dat alleen erkende dealers aan zet zijn voor garantiewerk. Het drie jaar geleden opgezegde autobedrijf geeft aan op grond van Europese wetgeving dezelfde positie te hebben. Mits de klussen plaatsvinden conform het officiële onderhoudsschema, met originele onderdelen en daarvoor opgeleide monteurs.

Verwarring

Directeur Jos Jansen zegt in de nasleep van de briefwisseling vele telefoontjes te hebben gehad van in verwarring gebrachte klanten. Hij is blij ze persoonlijk nadere uitleg te kunnen geven en vindt de brief van de importeur “niet netjes.” In zijn eigen schrijven meldt het autobedrijf: “Mocht u in de toekomst onverhoopt een garantieprobleem krijgen dan kunt u altijd bij ons terecht. Wij gaan het regelen.” Naast het specialisme in Citroën voert Jansen het dealerschap van Mazda. De onderneming (foto: Jansen Arnhem)  heeft negen monteurs in dienst. Vrees dat die misschien onvoldoende werk zullen krijgen is er niet. “We zijn een familiebedrijf, kennen onze klanten al jaren en werken op basis van wederzijds vertrouwen. Dat is ons voordeel.”

PCA

Citroën Jansen werd in 2005 dealer van het Franse automerk. Na de opzegging in 2015 beëindigde de importeur vorige maand het merk-agentschap. Nieuwe auto’s haalt het Gelderse bedrijf tegenwoordig uit Duitsland, jong gebruikte omwille van betrouwbare kilometerstanden uit eigen land. Sinds 15 juli is Citroën Jansen toegetreden tot PCA, het Nederlands/Belgische netwerk van specialisten in Peugeot en Citroën. Dat initiatief spint garen bij de sanering van dealernetwerken zoals onder andere Citroën die doorvoert. Op 1 januari jl. stond de teller op 47 leden (van wie 5 uit België). De actuele stand van zaken (1 augustus) is 61, van wie 51 Nederlandse garages. PCA-adviseur Jur Ooijman (namens ABC-Automotive) verwacht eind 2018 op 70 uit te komen.

Data

Ooijman typeert het geschil tussen Citroën Jansen en de Nederlandse importeur als “een klassiek voorbeeld. Dit soort kwesties speelt bij alle merken die een schaalvergroting van het netwerk doorvoeren. De importeur profiteert dankbaar van de klantdata die de opgezegde dealer in vele jaren heeft verzameld. Over de vraag van wie de eigenaar is van die data hebben we in Nederland nooit een fundamentele discussie gevoerd. Het bewijst maar weer eens het belang van proactief handelen.” Overigens is de term ‘fabrieksgarantie’ het exclusieve domein van het gebonden kanaal, stelt Ooijman. “Maar het staat een ex-dealer vrij om onder eigen naam en voorwaarden een garantie op te tuigen.”

Reactie Citroën Nederland

Namens Citroën Nederland reageert Anne Lobbes: “De brief die door ons is verzonden, verwijst naar de dichtstbijzijnde Erkend Reparateurs. Voor het geval dat de klanten de keuze maken om binnen het Erkend Citroën-netwerk hun auto te servicen of de noodzaak hebben om taken uit te voeren die alleen door ER’s gedaan kunnen worden.” De importeur bestrijdt dat het Citroën-agentschap is beëindigd. “Het agentschap is een overeenkomst tussen dealer en agent. Destijds is deze door Van Hunnik medio 2014 al beëindigd. Per 8 juli is het Erkend Reparateurschap met ons beëindigd.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties