Lage-emissievoertuigen zoals EV’s hebben eindelijk een positieve impact op de gemiddelde uitstoot van CO2 in Europa. Dat blijkt uit een analyse door consultancybureau Jato.
Jato heeft berekend dat de gemiddelde CO2-uitstoot van personenauto’s in 2021 daalde van 117,7 gram per kilometer (g/km) in 2020 naar 99,0 g/km in 2021, een daling van 16 procent.
Suv
De groei die het segment suv’s de laatste tien tot vijftien jaar heeft doorgemaakt heeft geen eenduidige impact gehad op de gemiddelde CO2-uitstoot. Aan de ene kant zijn dit soort voertuigen gewoonlijk groter en zwaarder dan bijvoorbeeld sedans, wat leidt tot een grotere uitstoot. Aan de andere kant heeft het suv-segment meer progressie gemaakt bij de reductie van CO2-uitstoot. Zo zijn er steeds meer elektrische en plug-in hybride suv’s op de markt gekomen.
Fabrikanten hebben sowieso flink geïnvesteerd in de promotie en verkoop van EV’s. De weinige beschikbare halfgeleiders bijvoorbeeld werden hoofdzakelijk gebruikt voor het bouwen van EV’s, die daardoor beter verkrijgbaar waren dan auto’s met een verbrandingsmotor, met de daling van de CO2-uitstoot met 16 procent als gevolg.
Landelijk
Nu zeggen gemiddeldes niets over de landen afzonderlijk en daarin ziet Jato nog wel grote verschillen. Zo is de gemiddelde CO2-uitstoot van personenauto’s slechts 16,9 g/km, vanwege het grote aantal elektrische auto’s aldaar. Nederland (78,8 g/km) en Zweden (72,5 g/km) presteren ook goed, maar in Zuid- en Oost-Europa zijn de waarden veel hoger, simpelweg omdat de lonen daar lager zijn en automobilisten zich vaak geen elektrische auto kunnen veroorloven.