In het eerste kwartaal van 2022 zijn in Europa 61,7 miljoen personenwagenbanden aan consumenten verkocht. Dat is een stijging van 9 procent ten opzichte van de 56,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de European Tyre & Rubber Manufacturer’s Association, (ETRMA) de koepelorganisatie van Europese banden- en rubberfabrikanten.
De groei in de verkoop van banden aan consumenten wordt vooral aangejaagd door het segment vierseizoenenbanden, dat een stijging kende van 22 procent ten opzichte van vorig jaar. Het segment zomerbanden kende een bescheiden toename van 4 procent. Het aantal verkochte winterbanden nam met 8 procent toe.
2020
Met de stijging zet het herstel van 2021 door. In het eerste kwartaal van 2020, het eerste coronajaar, zakte de bandenvervangingsmarkt immers met 13 procent in. Het jaar daarvoor, in 2019, leek de markt zich te stabiliseren op 50,8 miljoen banden. Die markt is in drie jaar tijd dus met bijna 11 miljoen banden toegenomen (+21,5 procent).
Andere segmenten
Het segment Truck & Bus (+10 procent), alsook dat van de motor- en scooterbanden (+9 procent) kenden een aanzienlijke groei van de afzet. Het agrarische segment steekt daar negatief bij af met een daling van 7 procent.