Citroën pakt dit jaar uit met de viering van het honderdjarig jubileum. Voor wie nog geen zomerplannen heeft: het lekker allitererende Célébration Centenaire Citroën in Ferté-Vidame (F) is wellicht een aanrader. Het volumemodel in ons land is de C1, zo blijkt uit de RDC-parkcijfers.

In zo’n jubileumjaar denk je al gauw aan Eenden en Snoeken, of aan de SM zoals Johan Cruijff ooit reed. Nou, die zeepbel prikken we maar direct door. De SM staat net als de Snoeken onherkenbaar verstopt in het hoekje met ‘overige modellen’, een groep die 13.559 auto’s telt en waarvan 70 procent ouder is dan twintig jaar. De Eenden hebben nog wel een aparte vermelding en zijn goed voor 7195 registraties in het actieve park, waaronder zowaar vijf bestelwagentjes.

Berlingo bestellers

Nee, het creatieve imago ten spijt is de archetypische Citroën in ons land een C1. Liefst elke vierde Citroën in ons land is een C1, ruim honderdduizend stuks dus. Goed voor een tweede plaats is de C3, zonder Aircross en Picasso welteverstaan. Op de derde plek komt de Berlingo, waarbij aangetekend dient dat tweederde ervan bestelwagens betreft. Kijken naar we naar het totale actieve park van het merk, dan is slechts elke achtste Citroën een bedrijfswagen. Bekeken per bouwjaar zien we een vrij stabiel beeld. Vanuit aftersalesperspectief blijkt het een interessant merk te betreffen want de echt volumerijke jaren beginnen bij bouwjaar 2015 en ouder. Tot en met bouwjaar 2003 praat je dan over jaartotalen van twintig- tot ruim dertigduizend stuks. De afgelopen drie jaar bleef het net onder de twintigduizendgrens. De piek ligt bij bouwjaar 2011 met 32.505 stuks. In 2018 registreerde Citroën 59 volelektrische voertuigen, waarvan er 25 op naam staan van de branche. In hetzelfde jaar was 77 procent van de registraties voorzien van een benzinemotor. Opvallend is dat 43 procent van de auto’s met bouwjaar 2018 geregistreerd staan door een leasemaatschappij, tegenover 37 procent door particulieren en 9,6 procent op naam van de branche. Dit is een artikel uit nummer 3 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 22 maart is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties