De Oostenrijkse importeur van Peugeot heeft zijn marktmacht misbruikt ten nadele van de Oostenrijkse Peugeot-dealer Büchl, aldus het Oostenrijkse Hooggerechtshof. Het hof bevestigde met de uitspraak de beslissing van de kartelrechtbank van 12 mei 2020.

Dat melden diverse bronnen, waaronder Cecra, de Europese koepelorganisatie van autodealers en -reparateurs.

Dealer Büchl had de zaak aangespannen omdat hij beweerde te lijden onder de strenge eisen van Peugeot en de ondoorzichtige voorwaarden voor vergoedingen. Met de uitspraak verbiedt het Hooggerechtshof Peugeot onder meer om kosten voor mystery shoppers door te berekenen aan de dealer. Peugeot zal nu zijn beloningssysteem binnen drie maanden moeten aanpassen.

Nederland

Over de toepasbaarheid van de uitspraak op de Nederlandse situatie zegt automotive advocaat Caspar Rutten: “Het is een heel interessante zaak, die zeker nadere bestudering behoeft. De wetgeving is in Oostenrijk wel iets anders dan in Nederland, maar er is ook Europese wetgeving waar men zich aan moet houden. Het is interessant om te zien waarop de rechter zijn oordeel heeft gebaseerd. En zelfs als er geen directe toepasbaarheid is op de Nederlandse situatie, kan er nog sprake zijn van een afgeleid effect.”

Cecra is in ieder geval blij met de uitspraak van het hof en merkt daarbij op dat deze van belang is voor andere merken binnen Stellantis, de fusie tussen PSA en FCA, en daarbuiten. Cecra ziet de uitspraak als een opening naar een nieuw partnerschap in de auto-industrie.

Franchisewet

Ook in Nederland moet de rechter eraan te pas komen in een geschil tussen Peugeot-dealers en PSA, lees: de Nederlandse importeur van het merk. In dit geval gaat het om dealerverenigingen die willen dat de rechter voor recht verklaart dat de Franchisewet van toepassing is op contracten tussen dealer en importeur. Die nieuwe wet geeft de dealer meer invloed in zijn relatie met de importeur.

Wat deze zaak betreft, denkt Caspar Rutten dat de dealerverenigingen een sterke zaak hebben. “En die speelt ook bij andere fabrikanten/importeurs.” Dat verklaart tegens waarom Bovag heeft laten weten zich in deze zaak te voegen. Bovag komt immers op voor de belangen van dealers van alle merken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
Meest bekeken berichten
Recente reacties