De Europese Commissie heeft de voorlopige importheffingen op elektrische auto’s uit China bijgesteld. Voor Tesla’s uit China is de importheffing vastgesteld op 9 procent (was 20,8 procent).

Dit staat in schril contrast met de importheffingen op bijvoorbeeld SAIC: 36,3 procent (was 37,6 procent), Geely: 19,3 procent (was 19,9 procent) en BYD: 17,0 procent (was 17,4 procent). Het gaat om compenserende invoerrechten die de Chinese automobielfabrikanten moeten betalen in het kader van een onderzoek naar staatssteun voor de export van Chinese batterij-elektrische voertuigen naar de EU.

Voor andere Chinese autofabrikanten die besluiten mee te werken aan het onderzoek geldt een importtarief van 21,3 procent. Andere fabrikanten die niet wensen mee te werken, worden geconfronteerd met een importarief van 36,3 procent.

Bedrijven krijgen tien dagen de tijd om tegen de tarieven in bezwaar te gaan. Daarna zal de Europese Commissie een definitieve maatregel bekendmaken en aan de lidstaten voorleggen. Die zal vervolgens een definitieve maatregel opleggen voor de duur van vijf jaar.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties