Het carwashbedrijf Loogman, met acht autowasstraten in de Randstad, richt zich traditioneel op de consumentenmarkt. Met een nieuw zakelijk product betreedt Loogman nu ook de business-to-business-markt.
Dat Loogman een vooruitstrevende werkgever is, zit in het DNA van het bedrijf. Iedere werknemer wordt uitgedaagd met nieuwe ideeën te komen en deze worden dan ook vanuit de hele organisatie aangedragen. Vervolgens bekijkt het management welke ideeën haalbaar zijn, niet in de laatste plaats vanuit financieel oogpunt.
Op deze manier ontstond enkele jaren geleden het idee voor een wasapp, die Loogman in staat stelde zijn trouwe klanten te belonen voor het feit dat ze steeds terugkwamen bij het bedrijf om hun auto te laten wassen. Algemeen directeur Kees IJzebaart: “Is het je nooit opgevallen dat nieuwe klanten met welkomstgeschenken in de watten worden gelegd, maar trouwe klanten tientallen jaren lang de hoofdprijs betalen voor een product en daarvoor nooit eens beloond worden?”
“Dat wilden wij anders doen en dus hebben we onze vaste klanten gevraagd de wasapp te downloaden, zodat wij hen, afhankelijk van hoe vaak ze bij ons wassen, korting kunnen geven op een wasbeurt, of kunnen benaderen voor andere aanbiedingen en acties. Die wasapp is inmiddels door 280.000 klanten gedownload, waarvan er 150.000 tenminste één keer per jaar bij ons langskomen”
Wasbubbel
De wasapp heeft een klantengroep gecreëerd die vaker wast dan de gemiddelde klant en is dus een groot succes, maar beperkt zich tot de particuliere consument. “Daarom hebben we nu een zakelijke wasapp geïntroduceerd, de Wasbubbel. Zakelijke klanten, waaronder dealer- en universele autobedrijven, kunnen hierin meerdere kentekens plaatsen, van voorraadauto’s, maar ook van auto’s van hun klanten. Veel autobedrijven die zelf geen wasgelegenheid hebben, laten medewerkers auto’s heen en weer naar een carwash rijden die na een beurt of verkoop gewassen moeten worden. Dat kost gigantisch veel manuren en dus geld. Door de kentekens van die auto’s in die zakelijke Wasbubbel te plaatsen, kan de consument zelf bij ons naar de wasstraat komen. Bij binnenkomst zien ze ook dat hun auto wordt herkend op basis van het kenteken, met een mededeling als: ‘Deze wasbeurt wordt u aangeboden door autobedrijf X’. De klant is welkom, hoeft zelf niet te betalen en het scheelt het autobedrijf heel veel in personeelskosten. Bovendien hoeft het bedrijf dan zelf niet te investeren in een wasstraat. Daar komt nog bij: je betaalt alleen wat je afneemt. Het autobedrijf ziet ook in de app wie wel en wie niet gebruikmaakt van het aanbod. In het systeem staat ook precies wat het aanbod is voor het betreffende kenteken: eenmalig wassen, één keer per week, één keer per maand, net wat je afspreekt.”
Om dit nieuwe, zakelijke product aan de man te brengen heeft Loogman onlangs twee salesmedewerkers aangenomen in de persoon van Arie Jaap van Rijn en Susanne Zweep. Kees IJzebaart: “Met deze twee mensen erbij kunnen we onze zakelijke klanten ook echt de aftersales bieden waar ze recht op hebben.”
Elektrisch
Een ander opmerkelijk feit waarmee Loogman onlangs in het nieuws kwam, was de beslissing om het eigen wagenpark, dat zo’n veertig auto’s telt, volledig te gaan elektrificeren. Kees IJzebaart: “De medewerkers die een auto van de zaak rijden, kunnen voortaan alleen nog kiezen uit een elektrische auto. Voor een bedrijf dat bij twee van de acht vestigingen ook een traditioneel tankstation heeft, is dat best bijzonder. Met een elektrische auto maken we dus niet langer gebruik van onze eigen tankstations. Toch hebben we hiertoe besloten, voornamelijk uit oogpunt van duurzaamheid. Bij die twee tankstations kon je al elektrisch laden, maar we zijn nu aan het kijken of we in het stofzuigerplein ook de mogelijkheid kunnen maken om te laden, want we willen niet dat stofzuigerplekken worden bezet doordat auto’s aan het laden zijn, dus we zijn nu aan het kijken hoe we dat het beste kunnen indelen. De zes wasstraten die geen tankstation zijn, willen we gaandeweg wel gaan ombouwen zodat het ook laadstations worden.”
Foto boven: Autobedrijven kunnen kentekens toevoegen aan de Wasbubbel, van voorraadauto’s, maar ook van auto’s van klanten. Daarmee besteedt het autobedrijf de wasbeurt na onderhoud uit aan de klant zelf.