15 procent van de Nederlanders is sinds vorig jaar positiever gaan denken over de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Tot 23 procent van de jongvolwassenen (18-34 jaar) toont een groeiende interesse, terwijl oudere generaties juist kritischer zijn geworden. Slechts 7 procent van de 55- tot 64-jarigen staat positiever tegenover de aanschaf en 34 procent is zelfs minder enthousiast geworden.
Dit duidt op een duidelijke generatieverschuiving op de occasionmarkt, concludeert AutoScout24 op basis van een onderzoek onder ruim zesduizend respondenten in Duitsland, Oostenrijk, België, Nederland, Italië en Frankrijk.
Klimaatverandering
Klimaatverandering speelt een grote rol in deze generatiekloof: 26 procent van de jongvolwassenen kijkt positiever naar het kopen van een elektrische auto vanwege het milieu. Onder 55- tot 64-jarigen is dit slechts 13 procent. Opvallend is dat 30 procent van deze groep zelfs negatiever is gaan denken door milieuredenen.
In totaal is bij 17 procent van de Nederlanders de bereidheid om een elektrische auto te kopen vanwege het klimaat gegroeid, terwijl dit bij 26 procent juist is afgenomen. De groei onder vrouwen (21 procent) is positiever dan bij mannen (13 procent) als het gaat om milieuredenen.
Luxe
Ook het comfort en luxe van elektrische auto’s spelen een rol. Zo is 20 procent van de Nederlanders sterker gaan geloven dat elektrische auto’s luxer en comfortabeler zijn dan benzineauto’s. Vooral onder jongvolwassenen is dit aandeel hoog: 32 procent kijkt nu met meer interesse naar het comfort en de luxe van elektrische auto’s.
“Het groeiende enthousiasme onder jongvolwassenen is een veelbelovende ontwikkeling voor de toekomst van elektrische occasions”, zegt Dorianne Richelle, Country Manager van AutoScout24. “Gerichte voorlichting en transparantie zijn essentieel om de generatiekloof op de EV-occasionmarkt te verkleinen.”