Het kabinet wil de maatschappelijke voordelen die de fiets biedt graag beter benutten. Staatssecretaris Heijnen heeft daarom deze week nieuw fietsbeleid naar de Tweede Kamer gestuurd.
Staatssecretaris Heijnen: “De fiets helpt ons letterlijk en figuurlijk vooruit. Dat vinden we in Nederland gelukkig heel normaal, maar het gaat niet vanzelf. Daarom wil ik komende jaren, samen met werkgevers en andere overheden, fietsen voor meer mensen aantrekkelijk maken. Voor onze bereikbaarheid, gezondheid en de schone lucht.”
Met de fiets naar het werk
Heijnen wil dat de komende 2,5 jaar 100.000 extra mensen de fiets naar het werk pakken. Fietsen scheelt in de spits drukte op de weg en in het openbaar vervoer. Bovendien melden fietsers zich gemiddeld genomen minder vaak ziek. Ondanks meer thuiswerken, is de verwachting dat de drukte in de spits de komende jaren stijgt. Vanuit het coalitieakkoord heeft Heijnen 50 miljoen euro beschikbaar voor verdere verbetering van fietsenstallingen bij de stations, zodat het aantrekkelijker is een deel van de reis van en naar het werk met de fiets te doen. Ook zoekt zij nadrukkelijk de samenwerking met werkgevers.
Heijnen wil ook bijdragen aan de bouw van een landelijk dekkend netwerk van doorfietsroutes, waar provincies en gemeenten al volop mee bezig zijn. Op deze routes kun je op langere afstanden, bijvoorbeeld tussen twee steden, snel en veilig doorfietsen, bijvoorbeeld naar het werk of school. Zij trekt hier structureel 6 miljoen euro per jaar voor uit.
Woningbouw
Bij de bouw van nieuwe woonwijken wil het kabinet consequent kijken waar de fiets kan helpen om te zorgen dat huizen bereikbaar zijn, naast het openbaar vervoer (ov) en de auto. De komende jaren heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 7,5 miljard euro beschikbaar om huizen bereikbaar te maken. Het gaat veel om plannen van gemeenten en provincies waar de mogelijkheid voor auto, ov en fiets samen worden benut. Heijnen en Harbers trekken in de eerste ronde samen in totaal 370 miljoen euro uit voor infrastructuurprojecten met een rol voor de fiets. Het gaat om 21 projecten, verspreid over het land.
Economie
De staatssecretaris wijst op het maatschappelijk en economisch voordeel van de fiets. Ze haalt daarbij een nieuw onderzoek aan waaruit zou blijken dat het maken, verkopen en verhuren van fietsen ons land 13.000 voltijdsbanen oplevert, verdeeld over 3350 bedrijven. In 2020 verkochten Nederlandse bedrijven 1,2 miljoen fietsen, waarvan meer dan 1 miljoen in het buitenland. De totale exportwaarde van de sector lag net onder de 2 miljard. We verdienen steeds meer geld in het buitenland; tussen 2015 en 2020 steeg de exportwaarde met 70 procent.
Autobedrijf
Dat fietsen een belangrijke aanvulling zijn voor het autobedrijf wordt steeds duidelijker. Zo breidde Van Mossel vorig jaar zijn leasemogelijkheden voor elektrische fietsen sterk uit. En Louwman vergrootte zijn belang in Fietsvoordeelshop.