Om in de beginjaren kopers van de elektrische Renault Zoe over de streep te trekken, was er de mogelijkheid de accu te huren. Ondertussen is Renault afgestapt van de accuhuur, maar op de occasionmarkt zijn er nog steeds Zoe’s te koop met een huuraccu. Er is echter wel wat onduidelijkheid.
Ons bereikte een verhaal van een man in het Verenigd Koninkrijk die zijn Renault Zoe gratis van de hand deed. De reden: de kosten van de gehuurde accu overstegen de waarde van de auto. Om die reden was hij zijn elektrische Zoe liever kwijt dan rijk. Ook in Nederland zijn nog volop Zoe’s met accuhuur te vinden, ook al stopte Renault eind 2020 met het aanbieden ervan. Niet iedere klant is echter even blij met het huren van de accu.

Huur en verzekering betalen
De accuhuur wordt bij Renault geregeld door Mobilize. Vroeger heette dit bedrijf RCI Financial Services en het is eigendom van Renault. Mobilize biedt bijvoorbeeld ook laadpalen en andere diensten aan voor elektrische Renaults. Eigenaren van een Zoe met een huuraccu betalen per maand een bedrag aan Mobilize. Hoeveel dat is, hangt af van de maandelijkse kilometers. Voor een 22 kWh accu en 7500 kilometer per jaar betaal je 64 Euro. Dit kan oplopen tot 129 Euro per maand bij een 50 kWh accu en 20.000 of meer kilometers.

Naast de accuhuur moet ook een verplichte verzekering worden afgesloten. De huuraccu valt immers niet onder de autoverzekering. Deze verzekering kost voor de Renault Zoe een additionele 9,35 Euro per maand. In ruil hiervoor blijft de accu eigendom van Renault. Bij aanschaf van de auto koop je de accu niet mee, waardoor de aanschafprijs fors lager ligt. Voor de bijtelling maakt dit overigens niet uit: die wordt gerekend over de Zoe alsof hij een koopaccu heeft.
Overname
Na aanschaf van een Renault Zoe kunnen eigenaren de huuraccu overkopen. Hiervoor krijgen ze op aanvraag een aanbod van Mobilize. Tot vorig jaar was dit in lijn met de afschrijving over tien jaar. Van oudere exemplaren van de Zoe kon de accu voor enkele tientjes overgenomen worden. Sinds begin 2024 hanteert Mobilize echter een ondergrens van 2000 Euro ex BTW. Verschillende eigenaren die een eerder aanbod hadden gehad maar besloten te wachten, kwamen hierdoor bedrogen uit.
“Aangezien de prijs van het overnemen van de accu omhoog is gegaan, zeggen we tegen klanten dat ze beter de huur kunnen houden”, vertelt Johan van den Brink van Automobielbedrijf A. van den Brink B.V. uit Arnhem. Als specialist in Renault is zijn bedrijf aangesloten bij Vereniging Specialisten Renault (VSR), de formule van merkspecialisten van ABC Automotive. Volgens Van den Brink zijn klanten bij deze prijs beter af met een huuraccu: “Dan wordt de accu vervangen als er iets is, bijvoorbeeld als de maximale capaciteit onder de 76% komt.”
Populaire importauto
Van den Brink stelt echter dat de keuze voor accuhuur wel wat rompslomp kan veroorzaken. “Mobilize loopt ontzettend achter met de administratie”, zegt hij. Dit betekent dat er facturen worden verstuurd terwijl een Zoe al is verkocht. Nieuwe eigenaren krijgen pas laat een eerste factuur, als die al komt. Van den Brink: “Bij Mobilize zijn ze het overzicht kwijt. Op e-mails en telefoontjes wordt slecht gereageerd, dus daar ben ik mee opgehouden.”
‘Mobilize loopt ontzettend achter met de administratie’
Volgens Renault is deze situatie ontstaan omdat de Zoe een populaire importauto bleek. Dit zorgde voor een grote toestroom aan auto’s uit het buitenland. Renault vertelt ons dat de piek voorbij lijkt en dat de problemen binnenkort verleden tijd zijn. Ook stelt Renault per 1 februari de prijs van het overnemen van een huuraccu te hebben aangepast. De basisprijs van 2000 Euro is losgelaten. Eigenaren die de huuraccu willen overnemen, kunnen dus een lagere prijs aangeboden krijgen.

Daarnaast gaat de complete administratie van de accuhuur binnenkort digitaal in een nieuw systeem. Eigenaren zijn hierdoor niet meer afhankelijk van telefonisch of e-mailcontact met Mobilize. Via een portal kan iedereen online wijzigingen doorgeven. Ook het registreren van een nieuwe eigenaar gaat via dit digitale proces. Daarnaast breidt Renault het team van Mobilize uit om beter pieken te kunnen opvangen.

Moeilijk vervangen
Renault begon met accuhuur om klanten te helpen bij de aankoop van een elektrische auto. De accu bepaalt een groot deel van de aankoopprijs. Ook op de tweede-handsmarkt speelt dit voordeel nog altijd. Het feit dat Renault eigenaar blijft van de accu, betekent bovendien dat Renault een vervangende huuraccu moet regelen bij problemen. Dit is echter niet zomaar geregeld. “Reken hierbij wel op maanden levertijd”, vertelt Van den Brink. “Gebruikte accu’s zijn er nauwelijks. Ook bij een huuraccu moet je dus voor aankoop goed opletten dat de accu nog goed is.”
‘Gebruikte accu’s zijn er nauwelijks.’
Een vervangende accu van een Renault Zoe kost zo’n 8000 Euro. Dit betekent vaak dat een Renault Zoe met een koopaccu economisch total loss is als er iets met de accu is. Een vervangende accu is bovendien nauwelijks te vinden. Dit maakt een Zoe met accuhuur op het eerste gezicht aantrekkelijk: als er iets is met de accu, dan moet Renault voor een andere accu zorgen. Het gebrek aan vervangende accu’s speelt echter ook voor Renault, waardoor een Zoe ook met een huuraccu mogelijk lange tijd niet kan rijden.

In sommige gevallen kan een Renault Zoe met een huuraccu dus een aantrekkelijke keuze zijn. In alle gevallen moet de staat van de accu wel goed zijn. Vervangen is nauwelijks mogelijk, of het nu een huur- of een koopaccu betreft. Komende maanden zal uitwijzen of Mobilize zijn administratie weer kan bijwerken en of de klantenservice verbetert. Voorlopig kiest Renault er niet meer voor om huuraccu’s aan te bieden. Dankzij de toegenomen publieke acceptatie van de elektrische auto is dat niet meer nodig, zo stelt Renault.