Auto’s hebben altijd een voorname rol gespeeld in het leven van Mark Wegh wiens vader bij de Volkswagen-dealer in Wageningen werkte. “Ik ben geboren en getogen met een Volkswagen-logo op mijn voorhoofd. Ik weet gewoon niet beter.”

De carrière van Wegh beslaat voor een groot gedeelte Volkswagen en uiteindelijk is het dus Porschedealerschap geworden. “Dat was helemaal niet de planning, maar zo is het nu eenmaal gelopen. Gelukkig doen we dat op een goede en succesvolle manier, en daardoor kan ik nu iets meer doen aan mijn hobby; het verzamelen van unieke auto’s.”

Rijdersauto’s

Kort gezegd heeft Mark Wegh alle leuke Volkswagens, alle leuke Audi’s en alle leuke Porsches. “Roep maar wat? De Urquattro? Ja, die heb ik. Evenals de Sport quattro trouwens, die vind ik zelfs nog iets leuker. Daarnaast ben ik erg happy met mijn Audi RS2 met 400 km, de RS4 met 500 km en met de Audi’s S2 en de S4. Ultiem is de Audi R8 GT Spyder, dat is een monster. Het gaat mij vooral om de echte rijdersauto’s, want die zijn gewoon het leukst. Ik heb bijvoorbeeld geen Audi 50 of Audi 80, maar weer wel weer de oudste Kever van Nederland, die is als eerste door Pon naar Nederland gehaald. Daarnaast heb ik Kevers uit ‘47, ‘48, ‘49, ‘50 en ‘51. Prachtig zijn ook de Kever Cabrio van ‘53, ‘74 en de laatste van ‘80. Ze zijn allemaal in nieuwstaat”, aldus Wegh.

Sonderkarrosserien

Een verhaal apart zijn de zogenaamde Sonderkarrosserien; de Hebmüller Volkswagen cabriolet, de Volkswagen Rometsch Lawrence en de Porsche Beutler coupé. Deze auto’s kocht Wegh in Amerika van een – naar eigen zeggen – nogal schizofrene figuur. Wegh: “Ik heb met de beste man alleen maar gecommuniceerd via de mail. Het betreft een belangrijke meneer op Wall Street, waarvan niemand weet wat hij precies heeft staan. Hij was in ieder geval klaar met deze auto’s en heeft ze allemaal aan mij verkocht. Onwaarschijnlijk, want zo had ik in één klap drie uiterst zeldzame auto’s. Grappig genoeg zijn het nog niet eens de meest bijzondere auto’s uit mijn verzameling. Zo heb ik alle RS’en van Porsche. De originelen, niet de replica’s. Denk dan aan de ‘73’er RS, 964 RS, 993 RS en de 997 RS type I en II. Ik heb ze allemaal in de goede tijd gekocht, toen ze wat beter betaalbaar waren.”

SC-motor

Een andere tic van Mark Wegh zijn de politie-Porsches. Hij heeft er zes in totaal, vijf 911’s en één 356. Wegh: “Hoe ik aan die auto’s kom? Tja, toch door mijn netwerk en contacten. Gisteravond kreeg ik nog een unieke auto aangeboden die ik gelijk heb gekocht: een Volkswagen Beetle RSI. Ik heb er nu twee: eentje met 500 kilometer gelopen en nummer 250 die van de band rolde, de laatste dus! Ja, daar kan ik heel gelukkig van worden. Het gaat mij of om de lage kilometers of om het unieke karakter van een auto.  

Kort gezegd heeft Mark Wegh alle leuke Volkswagens, alle leuke Audi’s en alle leuke Porsches.

  Tijdens Techno Classica Essen kwam iemand naar Mark Wegh toe en bood hem een politie-Porsche aan. “Het was een rode 356, maar een origineel Nederlandse auto, van de politie geweest. Da’s helemaal leuk, want die had ik nog niet. Gelijk heb ik de auto nagetrokken en wat bleek: in totaal zijn er 43 exemplaren van de 356 politiecabrio geweest. De 356 is gebouwd in 25 mei 1966, maar in 1965 is de productie van de 356 gestopt. In ‘66 hebben ze voor tien (!) auto’s de band nog een keer aangezet en dat waren tien auto’s bestemd voor de Nederlandse politie. En daar is dit er eentje van! Deze modellen kwamen met een snelle SC-motor, speciaal gemaakt voor de politie, want die bestond helemaal niet. En daar zijn dus ook tien verschillende motornummers van.”

T3 met Porsche-motor

“Na de koop van de auto heb ik een hele map met foto’s en informatie bij elkaar gesprokkeld, ik ben flink gaan graven en spitten. Als Porsche-dealer konden we de originele autokaart boven water krijgen, dus toen wist ik ook wat het originele kenteken was en dat heb ik nu ook weer terug. Tja, ik ben nu eenmaal een klein freakje op dat vlak. Op vakantie kocht ik onlangs nog een Volkswagen T3 B32, een T3 met een Porsche-motor, daar zijn er maar negen van gebouwd. Geweldig toch? Gisteren heb ik nog een Volkswagen Samba T1 toegevoegd aan de collectie én een origineel Nederlandse Audi V8. Ik kan ook heel gelukkig worden van een auto van vijfduizend euro, de waarde die ik er aan hecht staat los van wat de auto kost.”

Gunning

Mark Wegh heeft de allereerste folder van Porsche, veel verzamelaars geloven dat niet eens. “Toch heb ik ‘m al een tijdje. Of een authentiek instructieboekje van een 51’er 356, da’s gewoon ongekend! Ik blijf ernaar zoeken en speuren, gewoon omdat het zo ontzettend leuk is. De berichtjes kreeg ik via Linkedin, zo van: “Mijn vader heeft dit boekje, we zijn aan het opruimen, vind je dat leuk?’ Ik heb er een mooi bedrag voor betaald. Dat doe ik bewust, want zo iemand weet mij de volgende keer weer te vinden. Het is een kwestie van gunnen, anders kun je nooit een dergelijke verzameling opbouwen. Feitelijk ben ik wel compleet. Een 356 Carrera Speedster zou leuk zijn, maar die zijn écht onbetaalbaar, dus dat gaat ‘m vooralsnog niet worden.”

BINNEN KANTOORUREN Porsche Centrum Gelderland – één van de grootste Porsche-dealers van Europa – kreeg vijf keer op rij de titel ‘Porsche Excellente Dealer’, waarmee Mark Wegh en de zijnen, zich de beste Porsche-verkopers van Nederland mogen noemen. Momenteel legt Wegh de laatste hand aan het nieuwe nieuwe Porsche Classic Center. “Achter onze huidige vestiging komt een apart pand van 5000 m², volledig gewijd aan klassieke Porsches. De showroom biedt plaats aan 25 klassieke Porsches. Verder wordt er een werkplaats ingericht voor reparatie van acht klassieke Porsches en komt er een eigen schadeherstel-, restauratie- en poetsafdeling. Op de eerste verdieping wordt een opslag gerealiseerd voor negentig klassieke auto’s. In oktober is de officiële opening.”

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties