De drukke Meent in hartje Rotterdam telt met Volvo en Polestar al twee showrooms. Een paar deuren verder opende op 23 maart het eerste Nio House in Nederland zijn deuren. Ja, het is een showroom, maar het is meer dan dat. Het Nio House wil ook een ontmoetingsplek zijn voor iedereen, Nio-rijder of niet.
Met 650 vierkante meter is het Nederlandse Nio House wereldwijd een van de kleinste. Daarvan is bovendien slechts een derde ingericht als showroom voor de drie modellen die de Chinese fabrikant van batterij-elektrische auto’s op dit moment op de Nederlandse wegen heeft. De overige ruimte omvat een café, een forum voor vergaderingen, lezingen en presentaties, een kinderspeelruimte en zelfs een expositieruimte voor lokale kunstenaars. “We willen iets creëren dat meer is dan een auto”, zei co-founder en president van Nio Lihong Qin bij de feestelijke opening. Nio wil een community bouwen en daar horen behalve het Nio House bijvoorbeeld ook lifestyleproducten bij en een app, die niet alleen bedoeld is voor Nio-rijders, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in het merk en de bijbehorende community.
De Nederlandse algemeen directeur Ruben Keuter herhaalde die boodschap: “Het Nio House is een plek waar iedereen terecht kan en waar iedereen welkom is. Kom langs en kom kennismaken met het merk.”
Concurrentie
Omdat Nio het anders wil doen dan andere autofabrikanten, houdt het de concurrentie goed in de gaten. Lihong Qin: “Je concurrenten zijn altijd je beste vrienden en je beste leermeesters. Strategisch gezien dienen we hetzelfde doel: het promoten van de elektrificatie van het wagenpark. We hopen dat wij betere producten kunnen aanbieden door het gebruik van nieuwe technologie. Meer comfort voor de berijders en een schoner milieu. Dat is onze missie.”
Of die concurrentie nu uit China zelf komt, of van Europese autofabrikanten, laat Lihong Qin onverschillig: “Het maakt mij niet uit waar een merk vandaan komt. Ieder merk komt ergens vandaan. In China vind je elk Europees automerk en de mensen houden ervan. Dat is de markt. Het enige wat wij willen is beter worden. Daarvoor leren wij van andere merken en van onze gebruikers.”
Tesla is uiteraard, zeker als het gaat om elektrisch rijden, dé maatstaf waartegen alle andere elektrische auto’s worden afgezet. Daarover zei Lihong Qin: “Tesla’s missie verschilt nogal van die van ons. Tesla wil het nieuwe Ford worden van het nieuwe voertuigenergietijdperk door de kosten van de productie zoveel mogelijk te verlagen, zodat zoveel mogelijk mensen zich een EV kunnen veroorloven. Nio is anders. Wij willen betere service en meer beleving bieden aan onze klanten.”
Het Nio House mag dan voor iedereen toegankelijk zijn, de auto’s van Nio zijn dat, gezien hun prijskaartje, zeker niet. “Wij kunnen niet zoveel mensen bedienen als Tesla. Wij ontwikkelen ons teneinde klanten in specifieke segmenten te kunnen bedienen met de best mogelijke ervaring. In de auto-industrie van vandaag hebben we spelers als Tesla nodig en ik hoop dat mensen ook van mening zijn dat we Nio nodig hebben.”
Aftersales
Waarin Nio eveneens afwijkt van het businessmodel van Tesla is het netwerk van batterijwisselstations, de zogeheten Power Swap Stations. Het was een idee waar Tesla al eerder mee speelde, maar al snel weer dumpte. Ook Renault experimenteerde ermee voor zijn volledig elektrische Fluence, maar kreeg het concept niet van de grond. Nio gelooft er helemaal in, omdat het technologie is die schaalbaar is, zoals Ruben Keuter het uitdrukte. “Wereldwijd hebben we al meer dan 16 miljoen swaps uitgevoerd. Het Power Swap Station is essentieel voor onze infrastructuur, aangezien we hier in de toekomst ook batterij-upgrades willen gaan aanbieden en energieservices, bijvoorbeeld als opslag van elektriciteit op het moment dat het aanbod groter is dan de vraag.”
‘Het enige wat wij willen is beter worden. Daarvoor leren wij van andere merken en van onze gebruikers.’
Voor onderhoud en reparatie van de EV’s van het merk heeft Nio in het najaar van 2022 gekozen voor KwikFit als gecertificeerd servicepartner. Ruben Keuter: “We hebben voor het traditionele onderhoud zoals een ruitenwisser of een interieurfilter gekozen voor KwikFit, inclusief haal- en brengservice, vanwege de hoge klanttevredenheid en een goed dekkend netwerk. Bovendien is het eerste service-interval pas na 200.000 kilometer. Vanuit onze visie van blue sky coming is het dan niet zinvol om een eigen netwerk van servicecentra te openen.”
Wat software-updates betreft zijn de servicecentra van KwikFit uitgerust en de medewerkers getraind om die te kunnen uitvoeren mocht dat over the air niet lukken. Ruben Keuter: “Daarnaast zijn er inmiddels drie regionale technici rondrijden die ook op locatie service kunnen verlenen. Maar we hebben inmiddels al twee keer succesvol een software-update over the air uitgevoerd onder bestaande rijders.
Nio
Opgericht in 2014 richtte de Chinese autofabrikant Nio zich aanvankelijk op de ontwikkeling van nieuwe technologie voor de productie van elektrische auto’s, die het vanaf 2018 ook daadwerkelijk is gaan produceren. Inmiddels zijn er zo’n 300.000 gemaakt, die voornamelijk in China rijden. Sinds 2022 is het merk ook in Nederland vertegenwoordigd. De rijk uitgeruste voertuigen zijn gepositioneerd in de premiummarkt, waarmee Nio wil concurreren met een merk als BMW. Vlaggenschip is de 5.10 meter lange elektrische sedan ET7.
Foto boven: De feestelijke opening van het eerste Nederlandse Nio House, aan de Meent 80-84 in Rotterdam.