De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) past veel bedrijven in de mobiliteitssector niet. Brancheorganisatie Bovag vraagt daarom minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een brief die onlangs is verstuurd om de regeling aan te passen.
Met name grotere bedrijven met diverse bedrijfsactiviteiten, zoals autodealerholdings, dreigen door hun structuur buiten de regeling te vallen. Ook seizoensgebonden ondernemingen, zoals caravanbedrijven, past de huidige regeling niet, zo betoogt Bovag.
Deelactiviteiten
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de loonkosten moet aantoonbaar gemaakt worden dat een omzetverlies van meer dan 20 procent binnen een fiscale eenheid te verwachten is. Met name grotere dealerbedrijven hebben meerdere activiteiten, verdeeld over verschillende werkmaatschappijen, waardoor de regeling niet op deze bedrijven van toepassing is.
“De verschillende deelactiviteiten, in de regel verdeeld over werkmaatschappijen of divisies, kennen alle een ander tijdsverloop- en patroon van omzetdaling en een andere bezetting van werknemers. Hierdoor duurt het voor deze bedrijven lang voordat bij alle activiteiten de (sowieso) forse omzetdaling is ingezet en goed bepaalbaar is, soms pas dit najaar of zelfs later”, zo staat in de brief aan de minister.
“De wrange situatie is dus mogelijk dat een omzetdaling op het niveau van werkorganisaties groot genoeg is om dit onderdeel te moeten beëindigen, terwijl beroep op de NOW niet mogelijk is omdat het op het niveau van ‘fiscale eenheid’ nog niet tot 20 procent omzetdaling leidt.”
Caravan- en camperverkoop
De regeling is ook niet werkbaar voor bedrijven in de seizoensgebonden sector zoals camper- en caravanverkoop. Zoals de regeling nu is ingericht, wordt voor het bepalen van omzetverlies een vergelijking gemaakt met de gemiddelde omzet over het gehele vorige jaar. Bij bedrijven die sterk afhankelijk zijn van seizoensinvloeden geeft dat een vertekend en onjuist beeld van de daadwerkelijke situatie.
Om deze redenen heeft Bovag de minister gevraagd de regeling aan te passen, zodat NOW-aanvragen ook voor juridische entiteiten of een divisiestructuur mogelijk zijn, NOW-aanvragen later gedaan kunnen worden en dat de regeling rekening houdt met seizoensgebonden activiteiten.
Bovag-voorzitter Han ten Broeke: “Als dit soort bedrijven, zoals bijvoorbeeld autodealerholdings, moeten wachten tot de gemiddelde omzetdaling op het niveau van fiscale eenheid meer dan 20 procent is, dan kan het voor veel activiteiten of zelfs voor de gehele onderneming al te laat zijn. Veel bedrijven uit de achterban van Bovag komen nu hooguit voor een zeer beperkte tegemoetkoming in aanmerking of zelfs helemaal niet. Waardoor harde ingrepen als ontslag noodzakelijk zijn. Terwijl dat te voorkomen is, door aanvragen voor juridische entiteiten of divisiestructuur mogelijk te maken.”