Caravaneigenaren rijden vrijwel zonder uitzondering in een SUV. Dit blijkt uit het jaarlijkse trekauto-onderzoek van campingspecialist ACSI onder bijna 4000 eigenaren van caravans. Het onderzoek laat jaar-in-jaar-uit steevast opmerkelijke verschillen zien met de rest van het Nederlandse wagenpark.

Op één na bestaat de hele top-10 van trekauto’s uit SUV’s, terwijl ook in deze markt de elektrificatie in gang is gezet. Afgelopen jaar was ruim 6,5 procent van de nieuw aangeschafte trekauto’s een elektrische en twee derde was een (plug-in) hybride. Het ACSI Trekauto-onderzoek wordt dinsdag 13 februari gepubliceerd.

Hoge instap

Volgens ACSI-directeur Ramon van Reine weten caravanbezitters heel goed wat ze willen en wat ze nodig hebben. “De auto moet natuurlijk sterk én zwaar genoeg zijn om de caravan probleemloos door heel Europa te trekken. Daar komt bij dat de gemiddelde caravaneigenaar wat ouder is en die doelgroep prefereert een hoge instap, wat de populariteit van de SUV verklaart.”

Dit model auto roept milieutechnisch wellicht negatieve associaties op, maar caravanners rijden per definitie wel in veel jongere – en dus schonere – auto’s. “De gemiddelde leeftijd van het totale Nederlandse wagenpark is bijna 12 jaar, terwijl sowieso al de helft van de caravanbezitters een veel modernere auto heeft van hooguit 5 jaar oud. Een kleinere en lichtere auto zou bovendien harder moeten werken en relatief meer brandstof verbruiken met een caravan erachter”, aldus Van Reine.

Driekwart met elektrische aandrijving

Ondanks het nadeel van een beperkte actieradius, zetten ook caravaneigenaren stappen qua elektrificatie. In 2023 was 6,5 procent van de nieuwe trekauto’s elektrisch aangedreven, met de Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y en Volvo XC40 als populairste modellen. Van Reine: “Een jaar eerder was dat aandeel nog maar 2 procent, dus dat is een bemoedigende ontwikkeling. Vooral aangezien slechts een fractie van alle trekauto’s een leaseauto is. De caravanbezitters maken deze keuze als particuliere kopers dus echt zelf. Maar liefst twee derde was een (plug-in) hybride en dat maakt bij elkaar dat bijna driekwart van de nieuw aangeschafte trekauto’s een vorm van elektrische aandrijving aan boord heeft. De rol van diesel lijkt bij de nieuwverkoop met 1,6 procent uitgespeeld.” 

Het onderzoek laat jaar-in-jaar-uit steevast opmerkelijke verschillen zien met de rest van het Nederlandse wagenpark. Veel populaire merken en modellen in het straatbeeld en in de algemene verkoopstatistieken zien we bij de caravanners nauwelijks terug. Zo vinden Skoda, Peugeot, Opel en de Duitse premium-merken Audi, BMW en Mercedes relatief weinig aftrek onder caravaneigenaren, ook al bieden die fabrikanten een uitgebreid SUV-gamma. Volvo en Mazda zijn verreweg de favoriete merken en die staan bij de andere Nederlandse automobilisten juist weer niet bovenaan de lijst.

Duitsland dieselland

ACSI voert hetzelfde onderzoek in Duitsland uit en dat levert opmerkelijke verschillen op, constateert Van Reine. “Daar zijn Mercedes, Skoda en BMW bijvoorbeeld wél populaire merken onder caravanners. En het is bij de Oosterburen ook lang niet alles SUV wat de klok slaat. Ook sedans en stationwagons prijken daar in de top-10, evenals Volkswagenbusjes. Bovendien zijn vier op de vijf caravantrekkers daar nog altijd dieselauto’s.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties