Waar er in 2022 63.435 bestelwagens werden geregistreerd op kenteken, waren dit er in 2023 68.902. Opvallend is dat er in 2021 nog 73.649 bestelwagens werden geregistreerd.
Dat blijkt uit de cijfers van de RDW. Daaruit blijkt tevens dat het aantal verkochte elektrische bestelwagens al sinds 2021 groeit, het afgelopen jaar zelfs met maar liefst 95,9 procent ten opzichte van 2022.
BOVAG en RAI Vereniging gaan voor 2024 uit van 78.000 registraties van nieuwe bestelwagens. Deze prognose wordt gedreven door verandering in regelgeving, waaronder het vervallen van de BPM-vrijstelling (aanschafbelasting) voor bestelwagens in 2025.
Elektrisch
De RDW verwacht dat ook de invoering van de zero-emissiezones daarop van invloed gaat zijn. Uit cijfers van RouteLogic zou blijken dat er in 2021 3288 nieuwe elektrische lichte bestelwagens op kenteken werden gezet, in 2022 waren dit er 4942 en in 2023 zelfs 9682.
Omdat de vrijstelling van bpm voor elektrische bestelwagens ook na 2025 blijft bestaan, blijft de aanschaf ervan interessant. Dat er fors wordt geïnvesteerd in de laadinfrastructuur in Nederland ondersteunt deze trend alleen maar.
Dat de afzet van elektrische bestelwagens in de lift zit, is ook terug te zien in de verhoudingen in het totale bestelwagenpark. In 2023 groeide dit aandeel naar 2,0 procent van het totale aantal van 1.140.536 bestelwagens. Van het aantal geregistreerde bestelwagens was 14,1 procent elektrisch; in 2021 was dit slechts 4,5 procent.
Marktleider in het segment van elektrische bestelwagens is Opel, net als in 2022. In 2021 moest Opel nog Renault, Ford, Mercedes-Benz en Volkswagen voor zich dulden.