Een derde van de caravans die in 2022 een Bovag onderhoudsbeurt ondergingen, had één of meerdere reparaties nodig om weer veilig de weg op te kunnen.
Dat blijkt uit een steekproef van 3022 caravans die een Bovag onderhoudsbeurt kregen volgens het Amtek-systeem van Aboma, dat onder andere de Bovag onderhoudsbeurt faciliteert en de Bovag-keurmeesters certificeert. In totaal ondergingen vorig jaar ruim 50.000 caravans een onderhoudsbeurt bij een Bovag-bedrijf.
De meest geconstateerde gebreken betroffen onderdelen van het remsysteem (60 procent): de losbreekkabel, remmen of de stabilisator. Bij 15 procent van de afgekeurde caravans vertoonde de gasinstallatie defecten. 12 procent werd afgekeurd op het onderstel, met name de assen, versleten schokbrekers of de banden.
Apk
Bij caravans van 40 jaar en ouder is de afkeur 41 procent, bij caravans tussen de 30 en 40 jaar is dat liefst 46 procent, en bij caravans tussen 20 en 30 jaar is dat 43 procent. Caravans tussen de 10 en 20 jaar zitten op het gemiddelde percentage van 30 procent afkeur. In alle gevallen betreft het een inspectie waartoe de eigenaar zelf heeft besloten. Er is in Nederland, in tegenstelling tot voor campers, immers (nog) geen verplichte periodieke keuring voor caravans.
Verontrustend
Bovag vindt het afkeurpercentage verontrustend en vreest dat het percentage over het gehele park van caravans nog hoger is. Dat levert een fors veiligheidsrisico op voor de eigenaar van de caravan en voor medeweggebruikers. Bovag adviseert om zelf bij aanvang van het seizoen gasslangen en banden te controleren op scheurtjes en op datum, en daarnaast minimaal één keer per twee jaar de caravan te laten controleren door een vakman.