De gemiddelde autodealer boekte over de eerste drie kwartalen van 2020 een nettoresultaat van 37.261 euro. Dat is 0,46 procent van de omzet. Het is met name de NOW-regeling, waarmee het omzetverlies tijdens de coronacrisis deels gecompenseerd wordt, dat de dealers overeind houdt. Zonder die regeling zou er per vestiging 13.877 euro verlies zijn geleden.

Dat blijkt uit de nieuwe Bovag Branchebarometer. Daaruit blijkt ook dat de omzetdaling in het tweede kwartaal van dit jaar door de coronamaatregelen uitkwam op 23,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. In het derde kwartaal was er juist sprake van 7,4 procent méér omzet. Cumulatief viel de omzet over de eerste drie kwartalen 8,8 procent lager uit dan een jaar eerder.

Voorraden

De gemiddelde autodealer ontving van de overheid ruim 51.000 euro NOW-steun. Afhankelijk van het merk dat vertegenwoordigd wordt en afhankelijk van het door de dealer gekozen tijdvak, zal er in veel gevallen echter nog een correctie gaan plaatsvinden zodra de definitieve hoogte van de subsidie wordt vastgesteld. Over terugbetaling kunnen afspraken worden gemaakt.

Een andere kopzorg voor autodealers betreffen de oplopende voorraden. De omloopsnelheid van de voorraad nieuwe auto’s daalde van 6,7 in het derde kwartaal van 2019 naar 5,6 in Q3 van 2020, terwijl parallel daaraan het aantal stadagen toenam van 55 naar 66.

Aftersales

Ook de aftersales staat onder grote druk. De absorptieratio, de mate waarin de omzet uit aftersales de kosten van het bedrijf dekken, daalde van 73,7 procent in het derde kwartaal van 2019 tot 69,7 procent. Die kosten lagen tot en met het derde kwartaal van 2020 ook nog eens gemiddeld zo’n 36.000 euro lager. De omzet uit  onderdelen nam met ruim een tiende af en de werkplaatsomzet daalde bijna 7 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per voltijdsmonteur komt voor heel 2020 op 1172 en dat is het laagste niveau sinds de start van de Bovag Branchebarometer in 1995. Bovendien daalde de gemiddelde bezettingsgraad in de werkplaatsen in de eerste drie kwartalen van dit jaar met ruim 4 procentpunt ten opzichte van een jaar geleden, tot 84,5 procent.

Grote zorgen

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers, maakt zich grote zorgen over de cijfers tot en met het derde kwartaal in combinatie met de nieuwe lockdown: “Dealers kregen al een stevige knauw dit jaar en daar komt nu nog meer tegenslag bovenop. De nieuwe coronamaatregelen leggen in combinatie met de fiscale wijzigingen per 1 januari momenteel gigantisch veel druk op onze organisaties. Deze situatie is zó ver verwijderd van een normale gang van zaken dat er niet meer te anticiperen valt met een beetje meer hier en minder daar. Alle essentiële pijlers in het dealerbedrijf worden keihard geraakt. Dit is alle hens aan dek. En daarmee een duidelijke oproep aan fabrikanten, importeurs, financiers, leasemaatschappijen en overheid om gezamenlijk alle registers open te trekken. Wij moeten elkaar helpen en hier doorheen slepen, zoals ook gedurende dit absurde jaar van veel kanten flexibiliteit is getoond. Gezien de oplopende voorraden en dalende omloopsnelheid is het sowieso ongepast om nu nog trailers vol nieuwe auto’s bij dealers af te leveren en te factureren.”

Overheidssteun

De Kroon oppert ook een flexibelere houding met betrekking tot de overheidssteun: “Het criterium voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) van de overheid zou 20 in plaats van 30 procent moeten bedragen, want in ons geval gaat dit wel over héle grote bedragen, ook al tikken we net niet die grens van 30 procent aan. Hanteer daarbij ook de keuzevrijheid voor de periode van omzetvergelijking, zoals nu ook kan bij NOW3; dat doet veel meer recht aan de situatie waarin ondernemers zich nu bevinden en het zou velen helpen om door deze periode heen te komen.“

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 april 2025
Garagenetwerken AllParts groeien door
16 april 2025
Hiltermann optimaliseert met Vinacles voorraadfinanciering
16 april 2025
Alliance vergroot grip op aftermarket EV’s
16 april 2025
Nieuwe CEO LKQ Benelux-France bekend
16 april 2025
RODI 2024: zorgen over toekomstige winstgevendheid
15 april 2025
BOVAG doet formeel bod voor nieuwe cao MvT
Meest bekeken berichten
Recente reacties