Nog nooit werden in de eerste maand van het jaar zoveel tweedehands auto’s geïmporteerd als in januari 2018: 18.441 stuks. De import lag daarmee bijna 10 procent hoger dan in januari 2017.

Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RDC. Bovag verklaart deze importgroei vooral uit de stijgende vraag van Nederlandse particulieren naar betaalbare middenklasseauto’s van vier tot negen jaar oud. Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers: “De auto’s die de particuliere klant wil, zijn op de Nederlandse markt simpelweg niet in voldoende mate beschikbaar. Gelukkig kunnen zowel dealers als onafhankelijke autobedrijven elders in Europa deze voertuigen wel vinden. Zo kan toch aan de vraag voldaan worden. Het overgrote deel van de importtoename wordt dan ook niet gevoed door belastingvoordelen op buitenlandse auto’s. Het is gewoon het resultaat van de onbalans in vraag en aanbod binnen Nederland. Daarbij bieden de open grenzen uitkomst.”

Logisch gevolg

Die onbalans komt deels doordat er het afgelopen decennium in Nederland te weinig nieuwe auto’s zijn verkocht om in de vraag naar occasions te kunnen voorzien. En de auto’s die de afgelopen jaren wel nieuw zijn verkocht, zijn niet de auto’s waar de Nederlandse occasionkoper naar op zoek is. Dit komt enerzijds door de economische crisis. Die leidde tot een grotere belangstelling voor compacte en kleine auto’s. Anderzijds heeft het bijtellingsregime van de afgelopen jaren zakelijke rijders vooral gestimuleerd om hybride dan wel een diesel te gaan rijden. De voordelen die deze auto’s financieel hadden voor de zakelijke rijder gelden niet, of niet meer voor de particulier. Deze auto’s worden nu vooral geëxporteerd.

Modellen

Veruit de populairste tweedehands auto’s om te importeren waren afgelopen maand de Volkswagens Golf en Polo. Hiervan kwamen er in januari respectievelijk 866 en 719 stuks van naar Nederland. De Renault Captur (392 exemplaren), Opel Corsa (326) en Renault Clio (324) volgen op afstand. Het gros van de twintig meest geïmporteerde occasions bestaat uit modellen uit het compacte en middenklassesegment. In heel 2017 betrof 6 procent van het importvolume auto’s van jonger dan een jaar (12.979 voertuigen). Ruim 37 procent (77.679 auto’s) was vier tot negen jaar oud.  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 mei 2025
Minder onderhoudsmomenten, hogere kosten
15 mei 2025
Clepa roept op tot herziening groene transitie
15 mei 2025
Plasnomic benoemt alliantieraad
15 mei 2025
Koppeling Autoflex met PartsLink24
15 mei 2025
APK-regelgeving krijgt update
14 mei 2025
AutoTechnica introduceert nieuwe elementen
Meest bekeken berichten
Recente reacties