De import van gebruikte personenauto’s doorbreekt in 2017 voor het eerst de grens van 200.000 exemplaren. Daarvan is ruim dertig procent twee jaar of jonger, melden Bovag en RDC.

Hypercourant: VW Golf, bouwjaar 2013.
Hypercourant: VW Golf, bouwjaar 2013.
Dat andere landen in toenemende mate een occasionbron zijn is een direct gevolg van de economische crisis. In die periode zakte de nieuwverkoop sterk in, wat vandaag de dag te merken is aan een mismatch tussen vraag en aanbod. Daarnaast is de particuliere klant kostenbewuster geworden (liever gebruikt dan nieuw) en zijn de processen vergemakkelijkt om te slagen in het internationale occasionaanbod. Ook de hoogte van de aanschafbelasting BPM op nieuwe auto’s in Nederland speelt daarin een rol.

Piek

De totale occasionverkoop bereikt dit jaar eveneens een piek. Uit de cijfers van Bovag en RDC blijkt dat tot en met november 1.822.163 gebruikte personenauto’s zijn verhandeld. Dat is twee procent meer dan in de eerste elf maanden van 2016. De verwachte eindstand voor 2017 ligt rond 1.980.000 occasions, het hoogste aantal ooit en bijna 200.000 stuks meer dan drie jaar geleden. Vorig kalenderjaar werden 1.945.131 gebruikte auto’s verkocht; het langjarig gemiddelde ligt sinds de eeuwwisseling op ruim 1,85 miljoen. Ruim twintig procent van alle verhandelde occasions is vier jaar of jonger en 11,5 procent is hooguit twee jaar oud. Dat vertaalt zich in bijna 230.000 auto’s die dit jaar wedijveren met de verkoop van nieuwe exemplaren. Traditiegetrouw wordt bijna zes op de tien occasions door autobedrijven verkocht, de rest verhandelen consumenten onderling.

Elektrisch

Bijna tachtig procent van de markt betreft tweedehands auto’s op benzine, ruim 16 procent zijn diesels. Het aandeel hybride in de occasionhandel steeg licht (van 2,0 procent in 2016 naar 2,25 procent dit jaar). De verkoop van gebruikte vol-elektrische personenauto’s verdubbelde zowel in aandeel (van 0,06 naar 0,12 procent) als in absolute aantallen (van 1.120 naar 2.205). Volkswagen is dit jaar tot en met november het meest gewilde merk met een aandeel van 12,7 procent in de occasionverkopen, gevolgd door Opel (8,6 procent), Peugeot (8,3 procent), Renault (7,8 procent) en Ford (7,1 procent). De VW Golf en Polo zijn de populairste modellen, met de Opels Corsa en Astra op gepaste afstand. De Peugeot 206 completeert de top-5.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties