De Stern Groep heeft in het eerste kwartaal van 2021 een omzet gedraaid die 217 miljoen euro lager lag dan in het eerste kwartaal van 2020, wat een daling betekent van 6,8 procent. Het resultaat na belastingen is 3,3 miljoen euro. Ook dit is lager dan in het eerste kwartaal van 2020, toen de winst 4,2 miljoen euro bedroeg.
Ook Stern merkt nog steeds de negatieve invloed van Covid-19. Hierdoor heeft ook Stern beduidend minder personenauto’s verkocht dan in het eerste kwartaal van 2020. Wel zijn deze gemiddeld duurder, voornamelijk vanwege het toegenomen aandeel elektrische auto’s en suv’s. Ook van nieuwe bedrijfswagens werden er juist meer verkocht. Directievoorzitter Henk van der Kwast: “Als gevolg van de pandemie is en blijft het besparen van onnodige en vermijdbare kosten een actueel onderwerp, evenals het efficiënter inrichten van de belangrijke bedrijfsprocessen.”
Investeringen
Desondanks heeft Stern zijn investeringen in digitale oplossingen juist naar voren gehaald en geïntensiveerd. Henk van der Kwast: “Zo verkochten we het afgelopen kwartaal de eerste occasions op ons digitale platform, waarop nu ook eindecontract leaseauto’s van onze strategische partner ALD Automotive te vinden zijn. De services die wij bieden op ons digitale platform worden steeds breder en belangrijker voor klanten en business partners. Zowel het aantal leads als het aantal onderhoudsafspraken dat online wordt geboekt is fors gestegen.”
Verwachtingen
Voor de komende maanden verwacht Stern een verder herstel van de afzetmarkten, al zal de negatieve invloed van Covid-19 nog wel een tijdje doorwerken. Aan de andere kant ziet Stern de vraag naar nieuwe auto’s geleidelijk aantrekken. De tekorten aan chips voor autofabrikanten kunnen daarbij leiden tot betere marges op zowel nieuwe als gebruikte auto’s.