De generatie Z (jongeren tussen 18 en 24 jaar) groeit op met online bronnen, maar bij 37 procent weegt de mening van vrienden, familie en kennissen bij de aankoop van een tweedehands auto toch het zwaarst.

Dat concludeert Autotrack naar aanleiding van een eigen onderzoek, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy. Hiervoor werden onder meer 412 autokopers ondervraagd, alsook 504 consumenten die zich oriënteren op een auto en 144 consumenten die langer dan een jaar geleden een auto hebben gekocht en niet overwegen om een auto te kopen.

Leeftijdsklassen

Ook de generatie Y (jongeren tussen 25 en 35 jaar) hecht veel waarde aan de mening van vrienden, familie en kennissen: 27,4 procent laat de mening van hun omgeving meetellen in de afwegingen. De leeftijdsklasse vanaf 35 jaar vindt advies van een autodealer en het gebruik van een autoportal belangrijker dan advies van familie en bekenden.

Vertrouwen

Erna Staals, directeur van Autotrack: “Als je advies inwint over de aanschaf van een tweedehands auto, is naast de online oriëntatie ook het persoonlijke contact en het vertrouwen dat daarmee gepaard gaat van groot belang. Bij generatie Y en Z ligt daarbij de nadruk op persoonlijke gesprekken met familie, vrienden en kennissen en babyboomers winnen liever persoonlijk advies in bij hun vaste autobedrijf of dealer.”

Tv-reclame

De invloed van tv-reclame op het selectieproces van een auto blijkt zeer klein. Samen met online reviews en artikelen wordt deze informatie door slechts 10 procent van de jongeren belangrijk gevonden in de zoektocht naar een andere auto. Uit een recente poll op de website van Autotrack blijkt ook dat maar 6,7 procent van de bezoekers zegt zich te laten beïnvloeden door blogs en vlogs van experts.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties