De restwaarde van Euro-6d-diesels zal over vijf jaar een stuk beter zijn dan alom wordt gedacht. Dat is het gevolg van relatieve schaarste, die ontstaat nu zelfontbranders in het verdomhoekje zitten.

Tegenover het nadeel van nu – nieuw en gebruikt zijn diesels weinig gevraagd – staat het voordeel van straks. Dat concludeert de Duitse restwaardespecialist Bähr & Fess Forecasts, in samenwerking met  Focus Online.

Stuwmeer

Volgens de samenstellers staat de occasionmarkt een stuwmeer aan gebruikte benzinemodellen te wachten. De massale switch van dieselrijders creëert op termijn een onbalans tussen vraag en aanbod. Door dat gebrek aan evenwicht zullen de allerschoonste dieselversies rond 2022 veel beter verkoopbaar blijken dan nu wordt aangenomen.

Hoogste restwaarde

De partijen achter de marktverkenning verwachten dat over vier jaar de Mini Countryman de hoogste restwaarde zal hebben. Meer concreet: zestig procent van de nieuwprijs. Daarmee blijft hij nipt (59,5 procent) de Porsche Macan en Range Rover Evoque voor. Ook de kleinsten doen het goed, getuige de 52 procent voor uitvoeringen van de Ford Ka, Fiat 500 en Opel Karl noteren. Klassieke factoren voor restwaarde zijn de voertuigcategorie, merkimago, toestand in verhouding tot de leeftijd en courantheid. Maar volgens de onderzoekers wegen ook de actualiteit mee (dieselschandaal VW) en de economische situatie. Eventuele extra’s in de uitvoering zijn niet meegewogen. Op dit moment voldoen 38 dieselmodellen, waaronder de Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 100, aan de hoogste emissienorm: Euro-6d-Temp.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties