Rusland heeft de eerste helft van dit jaar ruim vijf keer zoveel Chinese auto’s geïmporteerd als in diezelfde periode vorig jaar. Voor de oorlog in Oekraïne kwam elke tiende ingevoerde auto nog uit China. Inmiddels ligt die verhouding op zeven op tien. Daarmee is Rusland de grootste importeur geworden.

Dat Rusland en China banden hebben is niet nieuw. De spurt van het Chinese marktaandeel in de autoverkoop is echter vooral te wijten aan de exportban die de Europese Unie instelde. Zo verloor Rusland diens belangrijkste handelspartner, goed voor bijna veertig procent van de totale handel. De westerse fabrikanten stootten bovendien de lokale productiefaciliteiten af.

Inmiddels hebben Rusland en China een symbiotische relatie opgebouwd, een wederzijdse afhankelijkheid. China profiteert van de inkoop van goedkope Russische grondstoffen en omgekeerd gaan de consumentenproducten van dat land naar Rusland.

De Chinese import mag hard stijgen, het best verkocht blijft de Russische Lada Granta, met de Chevrolet Niva op twee. De Haval Jolion is de eerste Chinees in de top drie en komt van dertien plekken lager. De Geely Coolray won 31 plekken naar de vijfde positie. In totaal werden er in de eerste zes maanden honderdduizend auto’s verkocht in Rusland.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties