Steeds meer dealernetwerken dikken in. Schaalvergroting lijkt de enige manier waarop dealerorganisaties hun bedrijfsvoering nog rendabel kunnen houden. Toch is schaalvergroting niet voor elk autobedrijf de oplossing, zo bleek tijdens de forumdiscussies van dealers en universelen tijdens het 7e Nationaal Aftersalescongres.

De schaalvergroting vindt inmiddels ook plaats bij universele autobedrijven. Een mooi voorbeeld daarvan is het bedrijf van Jaco Knoop, dat werd geportretteerd in nummer 6 van Aftersales Magazine, jaargang 2018. Met zes vestigingen in de omgeving van Utrecht is hij hét voorbeeld dat schaalvergroting ook in het universele kanaal loont. Johan van der Hoeven, directeur van LKQ/Fource, gelooft er echter niet in. Sterker nog: “Pertinent niet. Ik geloof in de vent in de tent. Ik geloof in local heroes, het contact met je klanten. Moeilijker is het niet.”

Service

Matthijs Verhaar kent als directeur van Profile schaalvergroting als geen ander. “Wij hebben 170 vestigingen, met een aantal franchisenemers die meerdere vestigingen hebben. We kijken niet zozeer naar schaalvergroting, als wel naar service. Doen waar je goed in bent. Voor ons is snel bij de klant kunnen zijn van belang. Als schaalvergroting betekent dat we inboeten aan snelheid van service, dan hebben we een probleem.” Partspoint-directeur Cor Baltus is dat wel met Verhaar eens: “Schaalgrootte is geen doel op zich. Het moet tot doel hebben je klanten beter te kunnen helpen. In de strijd met de dealer is schaalvergroting wel een manier om te overleven. De complexiteit van de auto neemt toe. Je zult moeten specialiseren en een deel van het werk aan een ander moeten gunnen. Een universeel met twee monteurs gaat het heel moeilijk krijgen om zijn klanten op technisch gebied goed van dienst te kunnen zijn.”

Organisatie

Van Mossel Groep is hét voorbeeld dat schaalvergroting wel werkt. Directeur Eric Berkhof antwoordt bevestigend op de vraag of schaalvergroting het makkelijker heeft gemaakt om zijn bedrijf te leiden. “Het is makkelijker geworden om het bedrijf te leiden dan tien jaar geleden. Ik heb daarbij het geluk dat ik goede mensen om me heen heb kunnen verzamelen die werk van mij kunnen overnemen.” Dat er nog meer overnames volgen, acht Berkhof dan ook zeer goed mogelijk. Hij voegt daar wel een waarschuwing aan toe. “De rest van je organisatie moet dan wel meegroeien, met name je financiële diensten.” Thijs Bochane zei vooral te willen groeien door extra activiteiten te ontplooien: “Wij hebben een aantal merken weggedaan en ervoor gekozen om alleen met Renault en Nissan door te gaan. Daarnaast hebben we schadebedrijven erbij genomen en zijn we wat in verhuur gaan doen. Dus meer groei in de breedte. Overnames hebben nu geen prioriteit.” Die laatste zin ontlokte Eric Berkhof, kennelijk beschikkend over meer informatie, tot een scherpe reactie (tot hilariteit van de 475 congresgangers in de zaal): “Ik zou hem niet geloven, dames en heren!”
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties