Onderzoek van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) leert dat bij 1 op de 10 uit Duitsland geïmporteerde auto’s de tellerstand niet deugt. Bij nog eens 1 op 10 bestaat gerede twijfel.

Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) is het samenwerkingscollectief van Bovag, RAI Vereniging, ANWB en VNA. VAT heeft een samenwerkingsovereenkomst met de RDW om samen tellerfraude te bestrijden. Het gezamenlijke onderzoek verschijnt een maand nadat het Europees Parlement de Europese lidstaten heeft opgeroepen om maatregelen te nemen.

Internationale aanpak

RDW en VAT ondersteunen een internationale aanpak. Ze roepen Duitsland op om de registratie van tellerstanden verplicht te stellen en de data te delen. Eerder heeft Europa al bepaald dat vanaf 20 mei 2018 de tellerstand bij de apk verplicht in een nationale database opgenomen moet worden. Duitsland is hiermee al gestart. Uitwisseling van tellerstanden tussen Nederland en Duitsland is al mogelijk (via Eucaris), gebeurt in de praktijk echter nog niet. Met België wisselt de RDW al met succes tellerstanden uit.

Kat in de zak

Opvallend is dat bij de importauto’s van Bovag-bedrijven geen enkele onregelmatigheid is geconstateerd. Algemeen voorzitter Bertho Eckhardt weet waarom. “In tegenstelling tot consumenten die op eigen houtje een auto importeren, zijn de professionals in staat om systemen in en rondom de auto of het dealernetwerk te raadplegen, waarmee de staat van onderhoud en de juiste kilometerstand geraadpleegd kan worden. Het professioneel getrainde oog levert uiteraard ook een bijdrage in de juiste beoordeling van de koopwaar.” Eckhardt adviseert iedereen die import overweegt “toch eerst even bij een Bovag-bedrijf te informeren naar de mogelijkheden. Een kat in de zak is zonder deskundige begeleiding immers snel gekocht en kan ook veel problemen opleveren met betrekking tot achterstallig onderhoud.”

Verstoring

RAI Vereniging is erg verontrust over de uitkomsten van het onderzoek. Het toont volgens voorzitter Van Eijck “eens te meer aan dat de almaar stijgende parallelimport van (jong) gebruikte auto’s naar Nederland tot verstoring van de binnenlandse markt leidt en het vertrouwen van de consument ernstig kan schaden. Afgelopen jaar werden meer dan honderdduizend auto’s uit Duitsland geïmporteerd. Het betekent dat circa twintigduizend auto’s een onbetrouwbare kilometerstand heeft, maar mogelijk nog meer.” Van Eijck dringt er bij minister Van Nieuwenhuizen op aan om de problematiek zo snel mogelijk aan te kaarten bij haar Duitse collega en in Brussel. “In Nederland lopen we voorop met de bestrijding van kilometertellerfraude dankzij een betrouwbaar registratiesysteem. Laten wij een voorbeeld in Europa zijn en samen toewerken naar een betrouwbaar registratiesysteem voor alle auto’s.”

Import populair

De import van tweedehands auto’s heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, tot bijna 210.000 stuks in 2017. Door de structureel lagere nieuwverkoop sinds het begin van de economische crisis zijn nu ook minder occasions verkrijgbaar in Nederland. Bovendien werden in het afgelopen decennium voornamelijk nieuwe auto’s verkocht waar de gemiddelde occasionkoper minder interesse in heeft, zoals kleine stadsauto’s en diesels.

Schaars

Het aantal verkochte occasions in ons land schommelt al jarenlang tussen de 1,8 en 2 miljoen; voor nieuwe auto’s ligt het sinds 2008 op circa 430 duizend. De Nederlandse occasionkoper is echter voornamelijk op zoek naar een compacte of middenklasse-auto op benzine, van enkele jaren oud en met een lage kilometerstand. Die zijn schaars op de binnenlandse markt. Daarom maken veel autobedrijven gebruik van de vrije Europese markt om te importeren. Duitsland is favoriet, vanwege de grote markt en omdat auto’s daar vaak luxer zijn uitgerust.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties