Een Tesla Model S 100D wordt online te koop aangeboden door een autobedrijf. Volgens de advertentie beschikt de Tesla over een ‘autopilot’. Een potentiële koper gaat naar het autobedrijf, maakt een proefrit en koopt de Tesla. Kort na aflevering constateert de koper dat er helemaal geen autopilot op zijn nieuwe bolide zit. Hij vordert € 3200,00 aan vervangende schadevergoeding van het autobedrijf, die weigert dat te betalen. De koper stapt naar de kantonrechter. Moet het autobedrijf de € 3200,00 betalen aan de koper?1
De koper vindt dat de Tesla niet aan de overeenkomst beantwoordt, want hij mist de autopilot die wel in de advertentie stond vermeld. In zo’n geval kan er sprake zijn van non-conformiteit. Om te beoordelen of de Tesla aan de overeenkomst beantwoordt gaat het erom of de Tesla de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Hierbij wordt scherp gelet op onder meer de mededelingen die de verkoper over de Tesla heeft gedaan.
Zowel in de titel van de Marktplaats-advertentie als op de prijskaart in de Tesla stond ‘autopilot’ vermeld. De koper mocht er in beginsel van uitgaan dat de Tesla voorzien was van een autopilot. Het autobedrijf verweert zich door te stellen dat de koper de Tesla uitgebreid geïnspecteerd heeft en een proefrit heeft gemaakt. Tijdens de proefrit heeft de koper geprobeerd de autopilot te activeren, maar dat lukte hem niet.
Na de proefrit vroeg hij enkele verkopers om een uitleg van de werking van de autopilot, maar geen van de verkopers kon hem helpen. Zij hebben hem ook niet gezegd dat de Tesla, in afwijking van de advertentie en prijskaart, niet over een autopilot zou beschikken. De verkopers kunnen zich dat althans niet meer exact herinneren. De koper heeft samen met een verkoper de boordcomputer bekeken. Daarin stond het icoon van de autopilot. Of die in- of uitgeschakeld kon worden kunnen partijen zich niet meer herinneren.
De kantonrechter vindt dat de koper op basis van de informatie en mededelingen ervan uit mocht gaan dat de Tesla over een autopilot zou beschikken. Het autobedrijf noemt nog dat de betreffende Tesla uit 2017 is en dat Tesla’s pas vanaf 2019 standaard zijn uitgerust met een autopilot. Maar dat betekent volgens de kantonrechter niet dat een Tesla uit 2017 geen autopilot zou kunnen hebben. Die kan immers nadien nog geïnstalleerd worden voor € 3200,00. Dat is dan ook de vervangende schadevergoeding die de koper vordert.
Als laatste redmiddel verwijst het autobedrijf naar het voorbehoud in elke advertentie waarin staat dat fouten niet uit te sluiten zijn. Ook staat vermeld dat de koper die informatie moet controleren als die van invloed zou kunnen zijn op zijn aankoopbeslissing. Op de prijskaart staat dat deze onder voorbehoud is van druk- en zetfouten. De kantonrechter gaat daaraan voorbij. Een koper mag in beginsel juist uitgaan van de juistheid van de informatie, in dit geval met name in samenhang met de expliciete navraag bij de verkopers.
De koper heeft eerst van het autobedrijf geëist de Tesla alsnog te voorzien van de autopilot. Nu het autobedrijf daar geen gehoor aan gaf, heeft de koper vervangende schadevergoeding gevorderd. Het autobedrijf vond dat onredelijk hoog, want dat bedrag zou afgeschreven moeten worden. Welk bedrag het dan wel zou moeten zijn heeft het autobedrijf niet genoemd. Een gemiste kans in het verweer, om de schade te beperken.
Het autobedrijf moet de € 3200,00 betalen aan de koper. Daar komen de buitengerechtelijke incassokosten van € 538,45, de proceskosten van € 982,42 en de wettelijke rente nog bij.
Het komt vaak voor dat de uitvoeringen en optiepakketten in de software waarmee de advertenties automatisch worden verrijkt niet kloppen met de werkelijkheid. Wees alert op de in de advertentie en op de prijskaart vermelde opties en accessoires. Zoals de kantonrechter oordeelde mag de koper in beginsel afgaan op de juistheid van de informatie, dat is ook best logisch vanuit de koper gezien. Als u twijfelt over de aanwezigheid of correcte werking van een optie of accessoire laat het dan weg in de verkoopinformatie. Is een optie of accessoire defect en vindt de klant dat geen probleem, meld dat dan expliciet op de koopovereenkomst en laat de klant daarvoor tekenen.