Een trotse eigenaar van een nieuwe BMW M5 vervangt buiten de dealer om de fabrieksuitlaat voor een high-end aftermarket model met diffusor. Het OPF-filter geeft problemen. Om de als gevolg daarvan terugkerende storingsmelding te wissen wordt het motormanagementsysteem aangepast. Daardoor zou volgens de BMW-dealer de fabrieksgarantie zijn vervallen.

De BMW-eigenaar laat teleurgesteld zijn M5 weer in originele staat brengen en verkoopt de inmiddels tweedehands uitlaat. Ook de M5 wordt weer te koop gezet. De eigenaar vordert schadevergoeding van de leverancier van het uitlaatsysteem, waaronder € 15.000,- aan waardevermindering door het vervallen van de fabrieksgarantie.

De leverancier betaalt niets en de eigenaar stapt naar de kanonrechter. Daar vangt hij bot omdat hij de kantonrechter er niet voldoende van kan overtuigen dat de fabrieksgarantie is vervallen. Er is bijvoorbeeld geen verklaring van de importeur waaruit dat blijkt. Daardoor komt de vraag of er sprake is van waardevermindering niet meer aan de orde. De eigenaar stapt vervolgens naar het gerechtshof. 1

Het gerechtshof buigt zich eerst over de vraag of de fabrieksgarantie is vervallen vanwege de aanpassing van het motormanagementsysteem. Is dat zo dan moet volgen welke schade de eigenaar daardoor heeft geleden. De aanpassing wordt volgens de dealer gezien als tuning die niet is toegestaan en dat heeft gevolgen voor de fabrieksgarantie. Die vervalt voor componenten zoals de motor en aandrijflijn. De eigenaar vraagt om opheldering bij de importeur.

De importeur schaart zich eerst achter de mening van de dealer, maar meldt kort daarna aanvullend dat de wijzigingen zoals de uitlaat en het motormanagement kan leiden tot het vervallen van de fabrieksgarantie. Tuning is volgens de garantievoorwaarden niet toegestaan. Een print van het rapport dat door de fabrikant is aangeleverd meldt dat ‘an unauthorized management firmware has been detected on 07/11/2019’. Er staat ook dat de ‘manipulation’ op een later moment niet meer aanwezig is.

De fabrikant licht verder toe dat in geval van onder meer manipulatie, tuning, ombouwactiviteiten, gebruik van verkeerde brandstof, een interne markering wordt aangebracht via het VIN-nummer. Het aanbrengen van een dergelijke markering betekent niet dat het betreffende voertuig automatisch is uitgesloten van fabrieksgarantie. Het heeft slechts tot gevolg dat in geval van een claim door een eigenaar contact opgenomen moet worden met de importeur.

Zo kan de garantieafdeling nader beoordelen of de claim mogelijk verband houdt met de codering en of kort gezegd het geclaimde onderdeel het gevolg is van die aanpassing. In dat geval wordt de claim afgekeurd. Het spreekt redelijk voor zich dat de fabrikant geen garantie kan afgeven voor niet-originele onderdelen en andere schade die daar het gevolg van is. De fabrieksgarantie vervalt niet automatisch door tuning, maar de BMW ligt wel (terecht) onder een vergrootglas in geval van een claim.

De veronderstelde waardedaling is door de eigenaar onvoldoende onderbouwd. De eigenaar heeft de BMW weer in originele staat gebracht, omdat de fabrieksgarantie vervallen zou zijn. Het vervallen van de fabrieksgarantie is volgens het gerechtshof niet komen vast te staan. Volgens het gerechtshof is er kort gezegd geen oorzakelijk verband tussen de wijzigingen in het motormanagementsysteem en het terugbrengen van de BMW in originele staat. De vorderingen van de eigenaar worden afgewezen.

Het tuningsbedrijf in deze zaak kan dus niets verweten worden. Het is wel opmerkelijk dat de eigenaar van de BMW in beginsel is afgegaan op de uitlatingen van de dealer dat de fabrieksgarantie vervallen zou zijn. Op basis daarvan koos de eigenaar kennelijk eieren voor zijn geld en demonteerde de uitlaat, met alle gevolgen van dien. Later blijkt dat de fabrieksgarantie niet vervallen is, maar mogelijk wordt beperkt als er een beroep op wordt gedaan. In dat geval had hij de uitlaat wellicht laten zitten.

Monteert u een aftermarket onderdeel en doet u aanpassingen aan een auto? Meld de klant dan altijd dat die aanpassingen gevolgen kunnen hebben voor de fabrieksgarantie en noteer dat op de offerte, opdrachtbevestiging en factuur.

Hebt u ook een juridisch gerelateerde vraag voor een column? Laat het de redactie van Aftersales Magazine weten!

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35