In de eerste twee maanden van het jaar zijn in Nederland 1.875 gebruikte plug-in hybrides geëxporteerd. Dat is 235 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar, meldt dataleverancier VWE.
Grote factor zijn de aflopende bijtellingsvoordelen. De fiscaal-financiële bonus gaf in 2013 de nieuwverkoop van plug-in hybrides een duw in de rug. In dat jaar verviervoudigden de verkopen naar ruim 20.000 nieuwe auto’s. In 2015 eindigde de verkoop op ruim 40.000 stuks, onder meer geholpen door de introductie van nieuwe modellen.Bijtelling
De voordeeltjes gelden echter maar vijf jaar. Daardoor neemt anno 2019 een toenemend aantal eigenaren afscheid van zijn plug-in hybride. Begin 2018 vond zeventig procent van de verkochte occasions een nieuwe eigenaar binnen Nederland. Aangezien met de meeste plug-ins toen nog een tijd lang van bijtellingsvoordeel kon worden geprofiteerd, zijn ook veel van dergelijke occasions zakelijk ingezet. Inmiddels zijn er veel auto’s waarop het bijtellingsvoordeel afgelopen is, waardoor ze voor de zakelijke markt minder interessant zijn. De toevoer naar de occasionmarkt is groter dan de vraag, drukt de prijs en is daarom reden voor toenemende export.Particulieren
In de eerste maanden van dit jaar werd 46 procent van de plug-ins geëxporteerd en ging 54 procent naar Nederlandse eindgebruikers. Er blijkt ook onder particulieren best vraag naar deze auto’s. Van de plug-ins ouder dan vijf jaar die op de binnenlandse occasionmarkt wordt verkocht gaat 88 procent naar particuliere kopers. De Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zijn bij hen favoriet. Het aantal geëxporteerde Mitsubishi Outlanders is in de eerste twee maanden van het jaar vervijfvoudigd, naar 893 plug-ins van dit model. Bijna de helft van de dit jaar geëxporteerde plug-in hybrides is een Outlander. Ook export van de Volvo V60 plug-in vervijfvoudigde. Top 5 modellen occasionexport plug-in hybridePositie 2019 | Positie 2018 | Model | Jan-feb 2019 | Jan-feb 2018 | Groei 2019 % |
1 | 2 | Outlander | 893 | 149 | 499 |
2 | 3 | Volvo V60 | 545 | 88 | 519 |
3 | 1 | Opel Ampera | 183 | 163 | 12 |
4 | 4 | Toyota Prius | 107 | 80 | 34 |
5 | 7 | BMW i3 | 20 | 7 | 186 |
België
De uitvoer van gebruikte plug-ins naar België steeg sterk dit jaar, waardoor dit de grootste exportmarkt werd. Vorig jaar was dat nog Hongarije, waar aantrekkelijke fiscale regelingen zijn voor plug-in hybrides. Opvallend is dat er in verhouding ook veel auto’s naar Finland en Portugal gaan. Top 5 landen export plug-in hybridePositie 2019 | Positie 2018 | Land | Exportaandeel 2019 | Exportaandeel 2018 |
1 | 3 | België | 23% | 14% |
2 | 1 | Hongarije | 17% | 18% |
3 | 2 | Duitsland | 13% | 17% |
4 | 4 | Finland | 9% | 10% |
5 | 5 | Portugal | 8% | 9% |