In de eerste twee maanden van het jaar zijn in Nederland 1.875 gebruikte plug-in hybrides geëxporteerd. Dat is 235 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar, meldt dataleverancier VWE.

Grote factor zijn de aflopende bijtellingsvoordelen. De fiscaal-financiële bonus gaf in 2013 de nieuwverkoop van plug-in hybrides een duw in de rug. In dat jaar verviervoudigden de verkopen naar ruim 20.000 nieuwe auto’s. In 2015 eindigde de verkoop op ruim 40.000 stuks, onder meer geholpen door de introductie van nieuwe modellen.

Bijtelling

De voordeeltjes gelden echter maar vijf jaar. Daardoor neemt anno 2019 een toenemend aantal eigenaren afscheid van zijn plug-in hybride. Begin 2018 vond zeventig procent van de verkochte occasions een nieuwe eigenaar binnen Nederland. Aangezien met de meeste plug-ins toen nog een tijd lang van bijtellingsvoordeel kon worden geprofiteerd, zijn ook veel van dergelijke occasions zakelijk ingezet. Inmiddels zijn er veel auto’s waarop het bijtellingsvoordeel afgelopen is, waardoor ze voor de zakelijke markt minder interessant zijn. De toevoer naar de occasionmarkt is groter dan de vraag, drukt de prijs en is daarom reden voor toenemende export.

Particulieren

In de eerste maanden van dit jaar werd 46 procent van de plug-ins geëxporteerd en ging 54 procent naar Nederlandse eindgebruikers. Er blijkt ook onder particulieren best vraag naar deze auto’s. Van de plug-ins ouder dan vijf jaar die op de binnenlandse occasionmarkt wordt verkocht gaat 88 procent naar particuliere kopers. De Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zijn bij hen favoriet. Het aantal geëxporteerde Mitsubishi Outlanders is in de eerste twee maanden van het jaar vervijfvoudigd, naar 893 plug-ins van dit model. Bijna de helft van de dit jaar geëxporteerde plug-in hybrides is een Outlander. Ook export van de Volvo V60 plug-in vervijfvoudigde. Top 5 modellen occasionexport plug-in hybride
Positie 2019 Positie 2018 Model Jan-feb 2019 Jan-feb 2018 Groei 2019 %
1 2 Outlander 893 149 499
2 3 Volvo V60 545 88 519
3 1 Opel Ampera 183 163 12
4 4 Toyota Prius 107 80 34
5 7 BMW i3 20 7 186

België

De uitvoer van gebruikte plug-ins naar België steeg sterk dit jaar, waardoor dit de grootste exportmarkt werd. Vorig jaar was dat nog Hongarije, waar aantrekkelijke fiscale regelingen zijn voor plug-in hybrides. Opvallend is dat er in verhouding ook veel auto’s naar Finland en Portugal gaan. Top 5 landen export plug-in hybride
Positie 2019 Positie 2018 Land Exportaandeel 2019 Exportaandeel 2018
1 3 België 23% 14%
2 1 Hongarije 17% 18%
3 2 Duitsland 13% 17%
4 4 Finland 9% 10%
5 5 Portugal 8% 9%
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
Meest bekeken berichten
Recente reacties