Net als in 2020 beoordeelden dealers de verhouding met hun importeurs in 2021 met een 6,6 gemiddeld. Dealers noemen vooral de leveringsproblemen met nieuwe auto’s als pijnpunt.

Een en ander blijkt uit het 35 Relatieonderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag Autodealers, waarin Pon de drie podiumplaatsen bezet, nadat vijf jaar lang de importeur van BMW/Mini de hoogste waardering van zijn dealers had gekregen. De dealers van Audi (8,8), Volkswagen (8,8) en Skoda (8,6) waardeerden hun importeur net iets hoger dan de dealers van BMW/Mini, die hun importeur waardeerden met een 8,5, terwijl dat in 2020 nog een 9,2 was. Volvo en Kia delen de vijfde plaats met een 7,8. De importeursorganisaties van de vier Stellantis-merken Peugeot, Fiat, Citroën en Opel sluiten de rij met beoordelingen van 3,3 tot 4,1.

Leveringsproblemen

2021 werd gekenmerkt door grote problemen met de leveringen van nieuwe auto’s als gevolg van aanhoudende chiptekorten en andere logistieke verstoringen door coronamaatregelen. Bij dealers heerste voornamelijk ontevredenheid over de ondersteuning en informatievoorziening vanuit importeurs met betrekking tot vertraagde leveringen.

Net als in voorgaande jaren is er weinig waardering van dealers over de uitvoering (4,9) en omgang met resultaten (5,1) van klanttevredenheidsonderzoeken. Bovendien blijkt 1 op de 5 importeurs ten opzichte van 2020 de standards te hebben verzwaard; zo zeggen álle Peugeot-dealers dat dat op het gebied van sales is gebeurd en 6 op de 10 zegt dat ook de aftersales standards zijn verzwaard. 

Ondernemerschap

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, wijst op het belang van collectiviteit onder de dealers: “Reeds meerdere malen riep ik op om een betere samenwerking tussen importeur en dealers na te streven. Er moet meer ruimte zijn om samen in overleg te treden over toekomstige vormen van samenwerking -zoals agentuurschap-, want die ruimte is er nu kennelijk niet. Zowel dealers als importeurs moeten hun rol pakken in dat proces. Getuige de aanhoudende onvrede over klanttevredenheidsonderzoeken hebben veel dealers daar kennelijk ook nog geen collectieve vuist tegen kunnen maken.”

Desondanks ziet De Kroon ook voldoende perspectief: “De wereld verandert nu eenmaal en daar moeten we allemaal mee zien te ‘dealen’. Structureel en regelmatig overleg zorgt ervoor dat we samen optimaal de markt kunnen bedienen, mét oog voor gezond ondernemerschap. Om dat overleg zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen, is het zaak dat dealers hun collectief zo sterk mogelijk maken en zodoende hun toekomst veiligstellen. Dealers en hun verenigingen dienen zich voor te bereiden op een nóg sterkere ketenpartner.”

Op de foto de uitreiking van de RODI-bokaal, met van links naar rechts Dorien Michels (directeur Dealercouncil Volkswagen, Audi, Seat, Skoda), Rinke van Keimpema (algemeen directeur Volkswagen), Ferry Enders  (algemeen directeur Audi), Willem Trip (senior vicevoorzitter Wholesale & Retail Volkswagen) en Kurt Verhees (DGA Van den Udenhout Groep).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties