De nettowinst van de gemiddelde autodealer in het tweede kwartaal van 2024 kwam uit op 1,15 procent van de omzet. Dit betekende een winstdaling van 34,1 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de gemiddelde omzet van autodealers steeg met 6 procent.

De cijfers zijn afkomstig uit de branchebarometer van BOVAG. Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers: “De markt trekt zich verder terug, terwijl de kosten blijven stijgen. De prijzen van onderdelen en arbeidsloon worden sterk beïnvloed door inflatie, en de kosten voor werkkapitaal en voorraden nemen toe door de hoge rente. Daarnaast blijven ook huisvestings- en automatiseringskosten stijgen. Al met al een ware kostengolf, waardoor het nettoresultaat ieder kwartaal verder onder druk komt te staan.”

Nieuwverkoop

De omzet uit nieuwe auto’s daalde gemiddeld met zo’n 200.000 euro: dealers verkochten gemiddeld 15 auto’s minder. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto bij de dealer steeg met 2063 euro (of 6,2 procent), naar een gemiddelde van 35.285 euro. De Kroon: “Dealers moeten weer actief aan de slag om auto’s te verkopen, wat betekent dat bonussen en provisies stijgen. De kosten van het demopark per gefactureerde auto zijn door kostenstijgingen en teruglopende orders met maar liefst met 34,05 procent (of 79 euro) toegenomen.”

BOVAG ziet meerdere oorzaken voor het dalen van de orderintake. Particuliere verkopen staan door prijs- en rentestijgingen onder druk. Ook privatélease is door het verdwijnen van het A-segment en de rentestijging minder aantrekkelijk geworden. Verder blijft er onzekerheid rondom elektrische auto’s, door onduidelijkheid over de stroomprijzen, netcongestie, belastingvoordelen en het wisselende beleid van de overheid waardoor ook de zakelijke markt afwachtend is.

Occasionverkoop

Autodealers verkochten in het afgelopen kwartaal meer gebruikte auto’s: gemiddeld 27 occasions extra ten opzichte van vorig jaar. De omzet uit occasionverkoop steeg dan ook met 12,6 procent. Voor het eerst in lange tijd daalde de gemiddelde verkoopprijs van gebruikte auto’s bij de dealer: 485 euro lager dan een jaar eerder, wat de gemiddelde prijs op 18.919 euro bracht.

Toch was deze omzetstijging niet voldoende om het afdelingsresultaat op peil te houden. De Kroon: “We zien een duidelijke trend: de dealer wordt steeds afhankelijker van occasionverkoop. Tegenover elke nieuw gefactureerde auto staan inmiddels 1,46 gebruikte auto’s. Maar: deze transacties zijn volatiel en kostenintensief. Zo werden dit kwartaal de effecten van de verplichte twaalf maanden garantie, opgelegd door Europese regelgeving, volledig inzichtelijk. De garantiekosten stegen met maar liefst 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, naar 88 euro per gefactureerde gebruikte auto.”

Werkplaats

Autodealers zagen de omzet uit onderdelenverkoop met gemiddeld 170.000 euro stijgen, vooral dankzij een toename van schadeherstel. Toch had ook het magazijn te maken met stijgende kosten, zoals duurdere onderdelen door een stijgende inflatie, wat resulteerde in een lager afdelingsresultaat.

De werkplaatsen deden het relatief goed, met een omzetstijging van 23,7 procent. De kostenstijgingen in de werkplaats konden hierdoor worden opgevangen, waardoor het afdelingsresultaat relatief stabiel bleef. Gemiddeld is er per werkplaats 1,1 fte bijgekomen, in lijn met de omzetstijging. De Kroon: “In het verleden zagen we in de barometer een personele toename die zich niet vertaalde in de omzet, dus dat is positief. Maar tegelijkertijd blijft het verbeteren van de efficiëntie een uitdaging. Het aantal gefactureerde uren per monteur kan aanzienlijk verbeteren naarmate nieuwe medewerkers vertrouwd raken met bepaalde processen en systemen.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35