Bij 16,9% van de fietsongevallen is een e-bike betrokken. Dat komt neer op ongeveer een op de zes incidenten. Bij bijna 57,4% van alle fietsongevallen is een auto betrokken. Jaarlijks gebeuren er bijna 19.000 ongelukken met fietsers. De helft van deze ongevallen vindt plaats in Zuid- en Noord-Holland, zo becijferde Independer op basis van Rijkswaterstaat-data.

In Amsterdam, Den Haag en Rotterdam gebeuren de meeste ongelukken met fietsers. De drie grootste steden zijn samen zelfs goed voor bijna 1 op de 5 ongelukken in het hele land. In 46 gemeenten worden jaarlijks minder dan 10 incidenten gemeld. Dit is onder andere het geval in het Friese Opsterland, het Zuid-Hollandse Krimpen aan den IJssel en het Limburgse Brunssum.

In grote steden gebeuren over het algemeen meer ongelukken met fietsers dan in kleinere gemeenten. Er wonen (en fietsen) hier per slot van rekening ook meer mensen. Om iets te kunnen zeggen over de fietsveiligheid per gemeente, is het daarom nuttig om het aantal ongevallen af te wegen tegen het aantal inwoners.

Onveiligste gemeente

Leiden blijkt de onveiligste gemeente, met jaarlijks 29,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal incidenten ligt bijna drie keer hoger dan het landelijk gemiddelde. Ook in Wassenaar en op Texel gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn.

De top 10 gemeenten in Nederland met relatief de meeste fietsongevallen per jaar:

  1. Leiden (Zuid-Holland): 29,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Wassenaar (Zuid-Holland): 28,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Texel (Noord-Holland): 27,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Delft (Zuid-Holland): 25,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Noordwijk (Zuid-Holland): 24,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  6. Den Haag (Zuid-Holland): 23,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  7. Midden-Delfland (Zuid-Holland): 23,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  8. Hillegom (Zuid-Holland): 22,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  9. Westland (Zuid-Holland): 20,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  10. Heemstede (Noord-Holland): 20 fietsongevallen per 10.000 inwoners

De top 10* gemeenten in Nederland met relatief de minste fietsongevallen per jaar:

  1. Het Hogeland (Groningen): 2,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Tynaarlo (Drenthe): 3,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Coevorden (Drenthe): 3,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. De Fryske Marren (Friesland): 3,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland): 3,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  6. Leusden (Utrecht): 3,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  7. Tytsjerksteradiel (Friesland): 3,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  8. Tholen (Zeeland): 3,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  9. Borger-Odoorn (Drenthe): 3,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  10. Leudal (Limburg): 3,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners

* In deze top 10 overzichten zijn alleen gemeenten meegenomen waar meer dan 10 fietsongevallen werden geregistreerd.

Ook ten opzichte van het aantal inwoners zijn Zuid- en Noord-Holland de onveiligste fietsprovincies. Er gebeuren hier jaarlijks respectievelijk 15 en 12,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde (10,6).

E-bikes

Bij 16,9% van de fietsongevallen is een e-bike betrokken. Dat komt neer op ongeveer een op de zes incidenten. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met elektrische fietsen.

Bron: Independer

“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus verzekeringsexpert Menno Dijcks van Independer. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties