In het eerste kwartaal van 2023 heeft lakfabrikant AkzoNobel zijn omzet met 5 procent zien stijgen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2022. Het bedrijfsresultaat nam met 22 procent af tot 182 miljoen euro.
Hogere prijzen voor zijn producten compenseerden de stijging van de kosten voor grondstoffen en transportkosten ruimschoots. Wel lagen de volumes 3 procent lager. “In het eerste kwartaal van 2023 hebben onze belangrijkste markten veerkracht laten zien, ondanks ongunstige macro-economische omstandigheden. We bereikten hogere volumes dan verwacht en een gezonde prijsdynamiek, leidend tot verdere verbetering van de marge”, aldus ceo Greg Poux-Guillaume
“We hebben een sterke opeenvolgende verbetering gerealiseerd in onze winstgevendheid, op basis van solide margebeheer, betere volumes dan verwacht in Europa en een aantrekkende Chinese markt, wat zowel onze verf als onze lakken ten goede kwam. We hebben ook onze intentie aangekondigd om een kleine maar complementaire decoratieve verfbusiness in China over te nemen, wat onze nummer twee retailpositie in deze belangrijke en winstgevende markt verder zal versterken.”