Het jaarlijkse congres van partnernetwerk Acoat Selected stond dit jaar in het teken van personeel: hoe krijg je loyale werknemers in een arbeidsmarkt die onder druk staat? Francis Senft: “Het gaat vaak niet om de euro’s.”
Een van de dingen die Acoat Selected voor zijn leden heeft opgezet om gemotiveerd personeel te behouden, is de Acoat Academy. Die is drie jaar geleden ontstaan vanuit de Acoat klankbordgroep, een groep van tien aangesloten bedrijven die concrete voorstellen doet voor waar binnen het netwerk behoefte aan is. Francis Senft, manager business development Benelux bij AkzoNobel en binnen Acoat Selected verantwoordelijk voor strategic accounts: “De Acoat Academy is een tweejarig opleidingsprogramma, bestaande uit 27 dagdelen waarin we verschillende medewerkers binnen het schadeherstelbedrijf verschillende vaardigheden bijbrengen, variërend van time mangement, personeelsmanagement, optimaal schadeherstelproces tot aan klantbeleving.”
Over het belang van een dergelijk initiatief zegt Francis Senft: “Door zo’n programma bind je je medewerkers voor twee jaar aan het bedrijf. Ze beleven er plezier aan, leren ervan en het geeft ze doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. We hebben nu al vier groepen kunnen formeren, een vijfde groep komt eraan en we gaan het programma ook in België starten. Het gaat uiteindelijk niet om de euro’s, het gaat om wat je over hebt voor je personeel. Het is maar een klein deel van de werknemers dat louter voor een hoger salaris naar een ander bedrijf overstapt.”
Duurzaamheid
Tijdens het symposium in 2023 werd uitgebreid aandacht besteed aan de duurzaamheidsverplichtingen die op het schadeherstelbedrijf afkomen. Nog steeds ziet Francis Senft dat dit niet bovenaan de agenda staat van veel ondernemers en dat de aandacht, gezien de werkdruk, vooral uitgaat naar de operatie. “We zijn al wel bezig om bedrijven te motiveren om binnen het bedrijf hun CO2-voetafdruk te meten. Heel veel Acoat-partners en een heel groot deel van de ABS-leden doen dat al. We hebben in verschillende bedrijven meters laten plaatsen, zodat we van die bedrijven de data hebben. Zodoende wordt inzichtelijk waar het verbruik zit binnen het bedrijf: in de spuitcabine, in de verwarming, of in de verlichting?”
Waar duurzaamheidsdoelstellingen eigenlijk het klimaat, of het behoud van de planeet ten doel zou moeten hebben, ziet Francis Senft dat die bij ondernemers nu nog vooral financieel gedreven zijn. “Er zijn nog geen verplichtingen vanuit de overheid, dus de besparingen die bedrijven nu realiseren, zijn voornamelijk besparingen op de uitgaven. De verwachting is wel dat er uiteindelijk groen gestuurd gaat worden door de opdrachtgevers en vanuit de verzekeringsmaatschappijen krijgen wij al geluiden dat het die kant uit gaat.”
‘Voor bedrijven die al gewend zijn om efficiënt te werken is het gemakkelijker om nóg efficiënter te werken dan voor bedrijven die dat helemaal niet gewend zijn.’
“Er is ook zo veel dat je kunt doen binnen je bedrijf om energie en daarmee op CO2-uitstoot te besparen, met led-verlichting, zonnepanelen, warmtepompen. AkzoNobel denkt continu na over duurzaamheid en heeft daarvoor verschillende duurzaamheidscertificeringen behaald. Het zit ook in het productgebruik, met producten en diensten die een positieve bijdrage leveren aan de CO2-doelstellingen. Daar doen we volgend jaar nog een schepje bovenop.”
Nu staan Nederlandse schadeherstelbedrijven in vergelijking tot veel buitenlandse al bekend als zeer efficiënte bedrijven. Toch moet het, zeker met de stijgende schadelast, nog efficiënter en duurzamer. Francis Senft: “Dat is zeker geen gemakkelijke transitie. Aan de andere kant is het voor bedrijven die al gewend zijn om efficiënt te werken gemakkelijker om nóg efficiënter te werken dan voor bedrijven die dat helemaal niet gewend zijn. Maar inderdaad: schadeherstel is topsport.”
Business consultants
Binnen het team business consultants van Acoat Selected is Diedrick Steendam gespecialiseerd in duurzaamheid. Hij voert onder meer de energiescan uit bij de aangesloten bedrijven. Francis Senft: “Dat gaat om duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Het gaat om bouwtechnische aspecten van het bedrijf, om installaties, maar ook om het gedrag van personeel. Dat gaat soms ook echt om heel simpele voorbeelden als: doe de deur achter je dicht, doe het licht uit als je een ruimte verlaat…”
Vanwege de aanwas van nieuwe leden (zie kader) heeft Acoat Selected in 2023 een vijfde business consultant aangetrokken in de persoon van Michiel Elferink. Francis Senft: “Onze business consultants hebben allemaal hun eigen accounts, die ze benchmarken met de totale groep Acoat-bedrijven.
Acoat Selected
Binnen Acoat Selected zijn drie soorten schadeherstelbedrijven te onderscheiden: dealergelieerde bedrijven (waaronder Story Schadeherstel, zie pagina 39), ketenbedrijven en onafhankelijke bedrijven. Voorwaarde voor deelname is het gebruik van de autoreparatielakken van Sikkens, het premiumlakmerk van AkzoNobel. Van de Acoat-leden is driekwart aangesloten bij schadeherstelketen ABS. Francis Senft: “In totaal is het netwerk in vijf jaar tijd met een kwart gegroeid tot meer dan honderd schadeherstelbedrijven in Nederland alleen.”
Daarnaast heeft iedere business consultant zijn eigen specialisme. Afhankelijk van hoe een bedrijf op bepaalde KPI’s scoort, kijken wij welke specialist daar het beste bij past. Michiel is gespecialiseerd in schadecalculatie, Remco Ruiter richt zich op procesoptimalisatie, Ismail Gönen is financieel sterk onderlegd en geeft trainingen binnen de Acoat Academy. Han Bezemer tot slot weet alles van financiën en is tevens de beheerder van onze benchmark. Omdat we sinds mei vorig jaar een Benelux-organisatie zijn, heeft het team bovendien twee Belgische business consultants erbij gekregen, waarvan er een gespecialiseerd is in het maken van AutoCAD-tekeningen voor schadeherstelbedrijven. Dus het komt voor dat we voor Nederlandse bedrijven zijn expertise inroepen.”
Symposium
Terugkijkend op het weekeinde van het Acoat Selected-congres, op 4 en 5 oktober in het Belgische Durbuy, ziet Francis Senft vooral een groep bedrijven die het belangrijk vindt om deel te zijn van een netwerk. “De presentaties tijdens zo’n congres zijn inspirerend, maar voor de leden is het vooral belangrijk dat ze kunnen netwerken met opdrachtgevers, waaronder verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen en ook OEM’s. Daarvoor hebben we dit jaar dan ook meer ruimte vrijgemaakt.”
Wat betreft de presentaties sprong vooral die van Carolien van den Bosch eruit. Francis Senft: “Zij had het over het welzijn van de mens, van je medewerkers, maar ook van jezelf, hoe je je werk interessant kunt houden. Een voorbeeld dat zij gaf en waar ik later veel mensen over heb horen spreken, is het verschil tussen het soort werkzaamheden, wat zij noemde de konijntjes en de olifanten. Olifanten zijn de zware taken waar iedereen tegenop ziet. Die laten we vaak liggen. De konijntjes zijn de kleine klusjes, die je graag doet. Maar hoe fijn is het niet als je eerst die olifant de kamer uit gewerkt hebt?”